Žáci učiliště Škoda představili další vůz. Dostal jméno Slavia. 22.7.2020
Žáci Středního odborného učiliště Škoda Auto představili již sedmý žákovský vůz. Od roku 2014 je tak pravidelně každý rok představen jeden. Tentokrát se rozhodli předělat model Scala, který proměnili v přitažlivý vůz v karosářské verzi spider. Výrazně přepracovaná Scala dostala jméno Slavia, čímž odkazuje na historii značky, když se tak jmenovali jízdní kola, které vyráběli Václav Laurin a Václav Klement po založení podniku v roce 1895. Sedmého ročníku projektu žákovského vozu se zúčastnilo 26 žáků a 5 žákyň. Úpravou kompaktního hatchbacku Scala oslavují 125. výročí založení společnosti.
„Žákovský vůz je stěžejním projektem každého ročníku Středního odborného učiliště Škoda Auto. V tomto již sedmém ročníku naši žáci při plánování, přípravě konstrukce a výrobě působivého modelu dokládají vysoký standard vzdělání v naší společnosti. Mají možnost postavit si své auto snů a současně přitom spolupracují s profesionály z různých oblastí automobilky. Seznamují se tak již v rámci výuky s postupy, které se po skončení studia na učilišti stanou součástí jejich práce v naší společnosti,“říká Alois Kauer, který je od února 2020 novým vedoucím Škoda Akademie.
Připravena na pořádnou jízdu
I když největších změn doznala karoserie, úpravám neunikl ani interiér. Sportovní nádech mu dodávají čtyřbodové bezpečnostní pásy a speciální sedadla značky Sparco. Sedáky a opěradla jsou potažena černou perforovanou kůží, bočnice sedadel pak černou karbonovou kůží s bílými kontrastními švy, které se objevují i na dalších dílech z černé kůže, například na středové loketní opěrce, manžetě řadicí páky, madle páky ruční brzdy nebo dělicí stěně za sedadly. Horní část volantu a hlavice řadicí páky jsou potaženy bílou kůží. Ve stěně za sedadly jsou umístěny dva basové reproduktory. Subwoofer disponuje výkonem 2250 W, ostatní reproduktory pak dohromady mají 320 W.
Kvalitní základ
Pod kapotou vozu Slavia je umístěn benzínový motor 1.5 TSI s výkonem 110 kW (150 k) se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Ze sériového provedení žáci beze změny ponechali přední a zadní nápravu, řízení, elektroniku s kabeláží, asistenční systémy a palubní desku, díky čemuž získali kvalitní a spolehlivý základ pro svou tvorbu a umožnili realizaci projektu v relativně krátké době.
Pořádná změna
Už sériový model Scala nabízí dynamický design s výraznými liniemi, žáci při změně na karosářskou verzi spider však zašli ještě dál a výsledek tak je vskutku působivý. Pro proměnu hatchbacku v otevřený spider musei žáci výrazně upravit karoserii, některé díly nově zkonstruovali a řadu dalších upravili. Vzhledem k odstranění střechy bylo nutné zesílit konstrukci podlahy, dále pak žáci zavařili zadní dveře. Těmito úpravami vznikl z kompaktního hatchbacku s pěti sedadly dvoudveřový, dvoumístný vůz. V zadní části za sedadly jsou umístěny speciální kryty kapkovitého tvaru pro optimalizaci obtékání vzduchu, které plynue přechází do nového víka zavazadlového prostoru s integrovaným spoilerem.
Sportovní vzhled podtrhují 20" kola z lehké slitiny, která jsou převzata z modelu Kodiaq RS. Škoda Slavia se může pochlubit mimořádně lesklým bílým lakem v odstínu Crystal Blue, který kontrastuje s černými doplňky. Lak je složený ze tří vrstev a má namodralý perleťový efekt.