Z konceptu na silnice - Karoq se chystá do prodeje 16.5.2017
Nástupce oblíbeného mladoboleslavského SUV Yeti, se už testuje v Estonsku, kam byli pozváni novináři z celého světa a jeho oficiální představení je naplánované na 18. května v Stockholmu.
Co o novém SUV Karoq víme?
Karoq je stále maskovaný a tak se o jeho designu příliš neví. Ovšem pod maskováním jsou viditelné ostré linky, které jsou typické pro kubistický styling nejnovějších škodovek. Velká maska chladiče je dominantou přídě a hlavní světla jsou hranatější než u Yetiho.
V Kodiaqu i Karoqu je tak viditelný nový designový jazyk, který bude společný pro všechna SUV. Podle novinářů Karoq působí více kompaktně a vyváženěji než je tomu u Kodiaqu. Co novináři ocenili jsou černí plastové kryty spodku dveří. Dodávají autu šmrnc, auto díky nim vypadá robustnější. Černé kryty také opticky snižují siluetu, a proto při bočním pohledu auto působí více jako hatchback.
Je to dvojče Seatu Ateca, začne se vyrábět na přelomu července a srpna a bude se vyrábět na stejné lince v Kvasinách na Rychnovsku, jako Ateca. Co všechny zaskočilo je název, který nebude navazovat na Yetiho, ale jeho oficiální název je, jak už jsme zmínili, Karoq.
Karoq v číslech
Karoq je oproti Yetimu výrazně větší, z toho důvodu se o novém SUV nemluví jako o nové generaci Yetiho. karoq je dlouhý 4 382 mm, což je o 160 mm delší než Yeti. To je výrazný rozdíl. Karoq je také o 35 mm širší, má 1 841 mm, výška karoserie je 1 605, světlá výška je 183 mm (o 3 mm více než u Yetiho). Posledním číslem je rozvor náprav, který se prodloužil o 60 mm na 2 638.
To, že je Karoq celkově větší, je viditelné na prostornosti kabiny. Interiér je opravdu prostorný. Zvětšil se také kufr, který ve standardní pětimístné konfiguraci nabídne 521 litrů a maximum 1 810 litrů. Karoq má sklopné opěradlo spolujezdce, což ocení ti, co převáží dlouhé předměty.
Na co se můžete těšit je designová přístrojovka, které vévodí dotykový displej multimediálního centra. Co jistě zaujme jsou designově provedené na výšku orientované velké výdechy klimatizace.
Testovalo se opravdu důkladně
Testovací prototypy Karoq se testovaly čtyři roky a najely dva miliony testovacích kilometrů. Auta stojí na modulární platformě koncernu MQB, stejně jako Octavia, Superb a Kodiaq, oproti těmto modelům je Karoq kompletně vyvinutý v mladoboleslavském vývojovém centru značky.
Na co se přišlo při testování v Estonsku?
Verze s torzní příčkou má typické škodovácké ladění, proto je odpružení tužší, ale vyvážené, takže ani na hrubém asfaltu neobtěžovalo. Testovala se i verze s lepší zadní nápravou, která se projevila jako tišší a komfortnější.
V zatáčkách si je Karoq naprosto jistý. Na silnici i za volantem je Karoq podobný klasickému hatchbacku, má pevné a přesné řízení a také velmi dobré odhlučnění.
Proč Karoq?
Ačkoliv byl Yeti velmi úspěšný a jako první SUV od Škodovky vytvořil pro další SUV výbornou pověst, Škoda se rozhodla, že vystaví svou nabídku vozů typu SUV na podobných jménech, a tak je logické, že po Kodiaqu, následuje název s Q na konci.
Změnu názvu vysvětlil i Vítek Pelc ze Škody Auto. Ten vysvětluje, že je nutné zavést jednotnou koncepci jmen pro rodinu vozů SUV. A stejně jako se změnil designový jazyk, který dostal výrazné odlišné proporce oproti předchozí generaci, je změna jména třešničkou na dortu.
Důvody, proč se Škodovka rozhodla opustit od zajetého názvu Yeti je hned několik. I přesto, že měl název Yeti úspěch a byl kreativně využívaný v marketingových kampaních, nefungoval na všech trzích, konkrétně čínském, který je pro mladoboleslavskou automobilku zásadní.