Vývoj designu modelu CUPRA Formentor 4.4.2019
Zajímá vás, jak probíhal vývoj designu prvního vlastního modelu značky CUPRA? Při návrhu se tým designérů musí rozhodnout, zda se vůz bude vyznačovat přímými liniemi či oblými křivkami, nebo zda v interiéru umístit displej vystupující do prostoru či ho integrovat do palubní desky. Návrh lze považovat za designérské cvičení, při kterém se definují hranice budoucího vývoje. Při procházení celým procesem se objeví tisíce otázek, a proto vyžaduje stovky hodin navrhování vhodných řešení a stovky skic, na kterých se formují nové nápady.
Návrh designu modelu Formentor trval celkem šest měsíců a lze rozdělit do tří hlavních vývojových fází.
První fáze: Myšlenky se stávají skutečností
V první fázi probíhá převádění nápadů na papír. „Do vytváření prvních skic se pouštíme s vizí automobilu, po němž chcete přejíždět rukama. Práce na designu koncepčního vozu nám poskytuje mnohem větší tvůrčí svobodu. Nejprve přeneseme nápady na papír. Někteří designéři rádi začínají kreslit na grafickém tabletu. Já však mnohem raději skicuji tužkou na papír, což mi umožňuje přicházet s odlišnými návrhy,” říká Alberto Torrecillas, designér exteriéru modelu CUPRA Formentor. Z velkého množství skic začínají být rozpoznatelné tvary a proporce připravovaného vozu.
Tým z oddělení barev a materiálů mezitím věnuje veškerou pozornost barvám a také materiálům, aby byl příjemný každý dotek a vůz budil patřičný dojem. V tomto oddělení se mísí moderní technologie s řemeslnými dovednostmi. Postupně jsou vybírány tkaniny a další materiály a rovněž jsou míchány barvy karoserie. „Kůže, viditelné prošívání, povrchové úpravy hliníku i barva, kterou jsme vytvořili specificky pro tento koncept, modrá Petrol, to vše připomíná fanouškům automobilů garáž mechanika,” popisuje Amanda Gómez, návrhářka z oddělení barev a materiálů.
Druhá fáze: Dokonalá představa
Po navržení designu mu dají reálný vzhled designéři v systémech CAD (Computer Aided Design), kteří převádějí kresby do grafických 3D modelů. Díky tomu je možné dále modelovat přesné tvary automobilu a vytvářet všechny stylistické prvky. Probíhá také posuzování jednotlivých řešení a kontroluje se, aby vůz splňoval technické požadavky, které jsou nezbytné pro postavení vozu.
Pomocí virtuální reality je možné vůz umístit například doprostřed Barcelony a posoudit jeho vzhled v reálném světě. Obraz je téměř k nerozeznání od skutečnosti. „Ve dvourozměrném zobrazení dokážeme posoudit 75 % designu, zatímco ve 3D to je 100 %,” vysvětluje Manel Garcés, vedoucí oddělení vizualizace.
Virtuální reality se využívá při navrhování exteriéru i interiéru. „Dříve jsme navrhli celkový design a na konci jsme rozhodovali o tom, kam umístit audiosystém, tlačítka… Dnes začínáme rozhodováním o typu displeje a jeho umístění, a poté se věnujeme všemu ostatnímu,” dodává Jaume Sala, vedoucí oddělení vnitřního designu.
Třetí fáze: Proměna v realitu
Třetí fáze s sebou přináší hmatatelný výsledek – hliněný model. Vůz tak lze pozorovat ze všech stran a úhlů v jeho životní velikosti. Tým modelářů použil ke zhotovení modelu v životní velikosti 700 kilogramů modelářské hlíny. „ Designéři během procesu vytváření koncepčního vozu nepřetržitě uskutečňují změny designu, které okamžitě realizujeme na modelu. Tento syntetický průmyslový materiál nám umožňuje vytvářet průběžně změny a při pohledu na konečný výsledek by nikdo neřekl, že je tento vůz hliněnou sochou,” říká Carlos Arcos, vedoucí oddělení modelování exteriéru.
Celkem bylo při vytvoření koncepčního vozu modelu CUPRA Formentor vytvořeno zhruba 500 skic a 100 digitálních vizualizací. Pro multimediální displej vzniklo 1800 ikon a pro panel přístrojů dalších 1300. Spotřebován byl více než kilometr nití a proběhlo přes 50 testů barev.