Volkswagen Užitkové vozy představil pět elektrických modelů 12.10.2018
Volkswagen Užitkové vozy se zaměřil na elektrifikaci lehkých užitkových automobilů. Na 69. veletrhu IAA Užitkové vozy, který se konal na konci září v Hannoveru, představila specializovaná divize Volkswagenu pět nových vozidel s nulovými emisemi. Začíná tak budovat pevné základy elektrické mobility pro komerční využití. Na veletrhu zažily premiéru modely I.D. BUZZ CARGO, ABT e-Transporter, ABT e-Caddy, Crafter HyMotion s vodíkovými palivovými články a Cargo e-Bike.
I.D. BUZZ CARGO
Asi tím nejzajímavějším, co Volkswagen ukázal, je studie I.D. BUZZ CARGO, první užitkové vozidlo rodiny I.D. postavené na modulární platformě MEB pro vozy s elektrickým pohonem. Studie se pyšní fascinujícím designem, který je nejen v oblasti lehkých užitkových vozů opravdu futuristický. Zdá se, že díky Volkswagenu budoucnost přijde již během příštích pár let.
I přes vcelku kompaktní vnější rozměry nabízí velkorysý vnitřní prostor. Dále se může pochlubit režimem automatizované jízdy, digitalizovaným systémem pro přepravu nákladu a také velkým dojezdem. V závislosti na velikosti akumulátorů a konkrétním modelu umožňuje platforma MEB dojezd zhruba 330 až 550 kilometrů (podle WLTP).
ABT e-Transporter
Volkswagen Transporter, který jezdí po silnicích již dlouhé desítky let, by nyní mohl dostat elektrický pohon, jak naznačuje studie vozu ABT e-Transporter. Vůz byl vyvinut ve spolupráci se společností ABT e-Line a je možné, že ho poměrně brzy budeme vídat především ve městech.
Systém akumulátorů má modulární konstrukci, která v případě výroby uspokojí různé požadavky zákazníků ohledně provozních vlastností a nákladů. Základní konfigurace nabízí lithium-iontové akumulátory s kapacitou 37,3 kWh a nosnost vozu může být až 1050 kilogramů. Verze s kapacitou akumulátorů o hodnotě 74,6 kWh nabídne nosnost až 750 kilogramů. Dojezd se v závislosti na konfiguraci pohybuje v rozmezí od 208 do 400 kilometrů.
ABT e-Caddy
Druhým modelem, který vznikl ve spolupráci se společností ABT e-Line, je ABT e-Caddy. Tento model bude na trh uveden již v polovině příštího roku. Volkswagen Užitkové vozy představuje ABT e-Caddy jako vozidlo taxislužby, pro tento účel se totiž dokonale hodí. Výchozím modelem je Caddy Maxi s prodlouženým rozvorem a dostatečným prostorem pro pohodlnou jízdu pěti cestujících včetně zavazadel.
S dojezdem až 220 kilometrů (podle NEDC) a maximální rychlostí 120 km/h je vůz ideální pro provoz v ekologických zónách měst. O pohon se stará elektromotor o výkonu 82 kW, napájen je pomocí lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 37,3 kWh. Díky nákladovému prostoru o objemu 4,2 m 3 patří ABT e-Caddy mezi nejprostornější elektromobily ve své třídě. Nosnost vozu může dosahovat až 635 kilogramů.
Crafter HyMotion
S alternativním pohonem přijíždí také Volkswagen Crafter. Lehké užitkové vozidlo s celkovou hmotností 4,25 tuny je poháněno palivovými články na vodík. Crafter HyMotion je navržen především pro přepravu na delší vzdálenosti, protože čím více kilometrů v každodenním provozu najede, tím je vodíkový pohon s palivovými články pro velké užitkové vozidlo výhodnější.
Palivové nádrže pojmou 7,5 kilogramu vodíku, tato zásoba vystačí na ujetí více než 500 kilometrů. Doplňování paliva trvá přibližně stejně dlouho jako u modelů Crafter s konvenčním pohonem. Díky tomu je verze s nulovými emisemi velmi atraktivní pro komerční využití. Oproti e-Crafteru nabízí výrazně větší dojezd a také vyšší užitečnou hmotnost. Crafter HyMotion je sice zatím pohou studií, jakmile se však rozšíří infrastruktura vodíkových plnicích stanic, bude připraven vyrazit do prodeje.
Cargo e-Bike
Volkwagen Užitkové vozy na IAA v Hannoveru ukázal také elektrické jízdní kolo. Cargo e-Bike je nejpokrokovější nákladní jízdní kolo na světě a své využití najde při doručování zásilek koncovým odběratelům. Cargo e-Bike podporuje jezdce při šlapání díky centrálně uloženému elektromotoru s výkonem 250 W (48 V) do rychlosti až 25 km/h. Výhodou kola se systémem „pedelec” (pedal electric cycle) je možnost provozu kdekoliv, dokonce i v pěších zónách.
Pohon a konstrukce kola jsou navrženy pro užitečnou hmotnost až 210 kilogramů (včetně jezdce). Vpředu inovativního užitkového vozidla se nachází ložná plocha, k níž se připevní přepravní box s objemem nákladového prostoru 0,5 m 3. Kinematika přední nápravy zaručuje, že se přepravovaný náklad na ložné ploše při průjezdu zatáčkou nenaklání s jízdním kolem, ale zůstává ve vodorovné poloze. Tříkolové vozidlo bude na trh uvedeno již v roce 2019 a vyrábět se bude v závodě Volkswagen Užitkové vozy v Hannoveru.