Volkswagen urychluje transformaci na softwarově orientovaného poskytovatele mobility 5.3.2021
> Strategie ACCELERATE: Volkswagen se intenzivně zabývá zásadními tématy budoucnosti – digitalizací, novými obchodními modely a autonomní jízdou
> Integrace softwaru a digitální zážitky pro zákazníky se stanou klíčovými kompetencemi
> Dalšími zdroji příjmů se stanou obchodní modely založené na datech
> Do roku 2030 učiní Volkswagen autonomní jízdu dostupnou pro mnoho lidí
> Další urychlení elektrické ofenzivy: Podíl elektromobilů na prodeji v Evropě vzroste do roku 2030 na více než 70 procent; v Číně a USA na více než 50 procent
> Potvrzení finančních cílů: od roku 2023 provozní marže minimálně 6 procent, další snižování fixních nákladů a nákladů na materiál, zvyšování produktivity o 5 procent ročně
> Ralf Brandstätter, předseda představenstva značky Volkswagen: „Zvyšujeme tempo. Volkswagen projde v příštích letech dosud nevídanou proměnou. Se strategií ACCELERATE dostane nyní digitalizace další impulz.“
Praha – Volkswagen urychluje transformaci na softwarově orientovaného poskytovatele mobility. Společnost nyní představila strategii ACCELERATE, která jí umožní přizpůsobit se včas a důsledně hlubokým změnám automobilového průmyslu. Se stejnou rozhodností, s níž Volkswagen realizuje svou globální elektrickou ofenzivu, se bude nyní zabývat i velkými tématy budoucnosti. Klíčovými kompetencemi se stanou digitální zážitky pro zákazníky a integrace softwaru do vozidla. Obchodní modely založené na datech umožní značce Volkswagen oslovovat nové skupiny zákazníků a získávat nové zdroje příjmů. Volkswagen navíc ještě v tomto desetiletí zpřístupní mnoha lidem autonomní jízdu. „Elektromobilita byla jen začátkem, opravdová revoluce teprve přijde. Se strategií ACCELERATE zvyšujeme rychlost na cestě do digitální budoucnosti,“ říká Ralf Brandstätter, předseda představenstva značky Volkswagen. „Volkswagen projde v příštích letech dosud nevídanou proměnou.“
Volkswagen zahájil se strategií TRANSFORM 2025+ v roce 2016 hlubokou transformaci ve spojení s největší elektrickou ofenzivou v automobilovém průmyslu. Cílem strategie ACCELERATE je nyní proměna Volkswagenu na „nejatraktivnější značku pro trvale udržitelnou mobilitu“. Urychlení transformace společnosti Volkswagen je postaveno na třech pilířích – „hodnota značky“, „modulární platformy“ a „hodnotná společnost“ – tvořených konkrétními opatřeními a ambiciózními cíli.
Integrace softwaru se stane klíčovou kompetencí značky Volkswagen
Vysoké počty prodaných vozů Volkswagen významně přispějí k efektivnímu využívání softwaru v rámci celého koncernu. Integrace softwaru do vozidla a digitální zážitky pro zákazníky se stanou klíčovými kompetencemi společnosti. Volkswagen je proto lídrem vývoje zákaznicky orientovaného digitálního ekosystému. Průkopníkem v této oblasti je rodina ID. Volkswagen založil organizační jednotku ID.Digital pro agilní realizaci projektů, která bude od léta 2021 připravovat a ve 12týdenním intervalu vydávat pravidelné aktualizace „Over-the-Air“. Vůz tak bude v aktuální podobě po celou dobu svého životního cyklu a novými funkcemi bude dokonce vylepšován. Již za dva roky bude na silnicích jezdit síťově propojená flotila více než 500 000 vozidel, která umožní značce Volkswagen pohotově reagovat na požadavky zákazníků novými funkcemi.
Obchodní model 2.0: nové skupiny zákazníků a dodatečné zdroje příjmů
Volkswagen vytváří dalším vývojem automobilu produkt založený na softwaru. To je důležitým předpokladem pro zavádění nových obchodních modelů, jejichž základem jsou data. Překážky pro vstup do světa individuální mobility se sníží, ale současně budou zákazníkům nabízeny velmi atraktivní balíčky služeb pro mobilitu. Pro společnost to bude znamenat dodatečné příjmy ve fázi používání vozidel – například za nabíjecí služby, dodávky energie, softwarové funkce, které si zákazníci budou moci podle potřeby dodatečně objednávat, nebo za automatizovanou jízdu.
Volkswagen také výrazně zjednoduší strukturu své nabídky. Budoucí generace vozidel se budou vyrábět ve výrazně menších počtech variant. Individuální konfigurace již nebude určována hardwarem při nákupu vozidla. Automobil bude mít vše podstatné ve své výbavě a zákazník si bude moci požadované funkce kdykoli objednat prostřednictvím digitálního ekosystému ve svém automobilu. Výrazně se tím sníží složitost výroby.
Jasný plán pro zvýšení ziskovosti
Do roku 2025 bude Volkswagen investovat 16 miliard eur do budoucích oblastí elektromobility, hybridizace a digitalizace. Společnost pokračuje v rámci strategie ACCELERATE v důsledném zvyšování své efektivity, aby si zajistila prostředky pro vysoké investice do budoucnosti. Do roku 2023 bude dosaženo cíle provozní marže minimálně 6 procent a na této výši má být udržována i v dalších letech.
Pozornost se přitom zaměří na posílení odolnosti vůči výkyvům trhu. Volkswagen proto hodlá snížit do roku 2023 fixní náklady o 5 procent, zvyšovat produktivitu výrobních závodů o 5 procent ročně, optimalizovat náklady na materiál o 7 procent a trvale dosahovat zisku ve všech regionech. Cílem pro Jižní Ameriku a USA je dosáhnout vyrovnaného hospodaření již v letošním roce. V Severní Americe budou pro dosažení ziskové zóny postačovat o 15 procent nižší prodeje, v Jižní Americe dokonce o 30 procent nižší.
Ještě rychlejší rozšiřování elektromobility
Volkswagen kromě toho znovu výrazně zintenzivní svou globální elektrickou ofenzivu. Do roku 2030 se zvýší podíl elektromobilů na prodeji v Evropě na více než 70 procent – což je dvojnásobek oproti dosavadnímu plánu ve výši 35 procent. V USA a Číně plánuje společnost ve stejném časovém období více než 50procentní podíl elektromobilů. Volkswagen bude každý rok uvádět na trh minimálně jeden model s elektrickým pohonem. V první polovině roku 2021 představí model ID.4 GTX 1 s pohonem všech kol. Ve druhé polovině roku bude následovat sportovní model ID.5 1. Na podzim bude mít premiéru ID.6 X/Cross 1, sedmimístné SUV s elektrickým pohonem pro čínský trh. Realizace plánu vyrábět elektromobil se základní cenou od 20 000 eur, který zaujme v nabídce místo pod modelem ID.3 2, bude urychlena o dva roky, takže první vozy vyjedou na silnice již v roce 2025. Volkswagen u modulární platformy MEB pro elektromobily průběžně optimalizuje zrychlení, nabíjecí výkon a dojezd. Volkswagen maximálně využije své rozsáhlé a bezkonkurenční zkušenosti s platformami i u platformy SSC (Scalable Systems Platform) nové generace, která bude určena pro výkonné elektromobily s plochou podlahou. Tato platforma nalezne poprvé uplatnění v prestižním projektu Trinity, u něhož se počítá se zahájením sériové výroby v roce 2026.
Souběžně s ještě intenzivnější elektrickou ofenzivou bude Volkswagen pokračovat ve vývoji modelů se spalovacími motory. Všechny klíčové modely – jakými jsou Golf, Tiguan, Passat, Tayron a T-Roc – se proto dočkají svých nástupců. Ralf Brandstätter k tomu říká: „Po určitou dobu ještě budeme potřebovat spalovací motory, budou však maximálně hospodárné. Nová generace našich klíčových produktů, u nichž se jedná bez výjimky o globální modely, proto obdrží nejnovější generaci plug-in hybridní techniky s elektrickým dojezdem až 100 kilometrů.“
Trinity nabídne autonomní jízdu širokým vrstvám zákazníků
Všechny budoucí cíle značky Volkswagen budou v roce 2026 poprvé realizovány v jednom vozidle. V modelu Trinity se setkají všechny faktory. Toto vozidlo stanoví nová měřítka ve třech různých ohledech: technologicky, obchodním modelem 2.0 a novými metodami výroby v hlavním závodě Wolfsburg.
Trinity od začátku umožní automatizovanou jízdu na úrovni 2+ a výhledově až 4. „Trinity bude pro naše zákazníky pomyslným strojem na čas, protože jim ušetří čas a zbaví je i stresu. Tato technologie se nesmí stát privilegiem pro nemnohé. Díky naší modularitě a výrobě ve velkém měřítku zajistíme, aby byla dostupná pro mnoho lidí,“ říká Ralf Brandstätter.
Volkswagen v současnosti prodává cca 6 milionů vozidel ročně. Díky tomu disponuje dostatečným objemem výroby, který umožní vývoj náročné autonomní jízdy pro široké využití na celém světě. Volkswagen začne jako vedoucí značka v koncernu Volkswagen vytvářet s modelem Trinity od roku 2026 neuronovou síť v rámci své flotily zcela síťově propojených automobilů. Vozidla si budou prostřednictvím této neuronové sítě nepřetržitě vyměňovat data, například o dopravní situaci, překážkách nebo nehodách. Volkswagen tím vytvoří systém čítající miliony vozidel a disponující schopností učit se. Z toho budou profitovat zákazníci všech koncernových značek.
Ralf Brandstätter na závěr dodává: „Volkswagen se od základů změní. Budeme ztělesňovat nejen elektromobilitu pro ochranu klimatu, ale především fascinující digitální zážitky pro zákazníky, nové obchodní modely a autonomní jízdu pro mnoho lidí. V uplynulých několika letech jsme pro to vytvořili pevné základy. Strategií ACCELERATE nyní dodáváme digitalizaci další silný impulz.“
1) Vozidla se zatím neprodávají.
2) ID.3 – Kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km (EU): 17,7 - 14,5; kombinované emise CO 2 v g/km: 0; třída hospodárnosti: A+.