Tipy pro prodloužení dojezdu elektromobilů v zimě 29.11.2022
Dojezd je u elektromobilů hojně diskutované téma, zvlášť v zimních měsících, kdy se hodnota dojezdu oproti jiným ročním období znatelně snižuje. V zimě jsou na baterie elektromobilů kladeny vyšší nároky, protože se z nich čerpá nezanedbatelné množství energie na vytápění interiéru a navíc zima nesvědčí ideální funkci baterií – snižuje u nich využitelnou kapacitu. Pokud tedy v zimě plánujete s elektromobilem absolvovat delší cestu a chcete ji zvládnout bez zastávky u nabíjecí stanice, vyplatí se znát několik tipů, díky kterým v zimě prodloužíte dojezd svého elektromobilu. Ve skutečnosti vám většina z níže uvedených rad pomůže prodloužit dojezd dokonce během celého roku, pokud se jimi budete řídit. Řada z nich pro vás jistě nebude novinkou, ale rozhodně není na škodu si je připomenout.
Předehřev baterie a interiéru před startem
Baterie nejlépe pracují v určitém teplotním rozsahu a v zimě se teploty obvykle pohybují níže, než by pro ně bylo ideální. Nejnižších hodnot teploty typicky dosahují v noci, takže ranní nastartování a první kilometry, navíc když hned po startu v autě zapnete topení naplno, jsou pro baterii nejnáročnější. Naštěstí některé elektromobily, příkladem budiž ŠKODA Enyaq iV, nabízí způsob, jak z pohledu baterie zajistit snazší start – možnost předehřevu baterie.
Vliv předehřevu baterie na spotřebu poznáte především při prvních kilometrech, bez zapnutí předehřevu (s promrzlou baterií) je spotřeba výrazně vyšší než při jeho využití. Předehřev je vhodné zapnout ve chvíli, kdy bude vůz připojený k nabíječce. U zmíněného modelu Enyaq iV ho přitom můžete aktivovat jak přímo ve voze, tak i vzdáleně prostřednictvím aplikace MyŠKODA v chytrém telefonu. Pokyny ohledně předehřevu baterie, a dokonce zároveň i vytopení interiéru můžete svému parťákovi na kolech předat s předstihem, takže jakmile ráno vstanete, hned si můžete sednout do vyhřátého vozu připraveného na úspornou jízdu.
Parkování v teple
Předehřev baterie nebudete muset ani zapínat, když budete parkovat ve vytápěné garáži, díky čemuž zároveň snížíte svůj účet za elektřinu. Správným parkováním ovšem můžete ušetřit energii a prodloužit dojezd, i když vytápěnou garáž nemáte k dispozici. Při parkování u domu zaparkujte někde v závětří, kde zejména za větrného počasí budou o něco přívětivější podmínky. A když se vydáte na nákup do obchodního centra, ze stejného důvodu se vyplatí zaparkovat v podzemních či patrových garážích namísto na venkovním parkovišti. Kryté stání je navíc zárukou toho, že auto nenajdete zapadané sněhem a rovněž tak snadno nevznikne námraza na sklech.
Úspora energie díky chytrému vytápění interiéru vozu
Energii potřebnou pro jízdu můžete uspořit vhodným stylem vytápění interiéru, respektive zahřívání posádky. Pro prodloužení dojezdu při zachování pocitu tepla můžete využít toho, že pro zahřátí posádky je energeticky úspornější zapnout vyhřívání sedadel a případně i volantu než klasicky naplno spustit ohřívání vzduchu v interiéru prostřednictvím ventilační soustavy. V mrazech, když si nebudete chtít odepřít tepelný komfort, je tedy ideální si pořádně přitopit „pod zadkem“ a klasické topení nastavit na nižší teplotu.
Klidná jízda
Stejně jako u vozů se spalovacími motory hraje i u elektromobilů za jakýchkoliv podmínek zásadní roli, pokud jde o spotřebu, jízdní styl řidiče. Raději než jet rychle a nuceně zastavit u nabíjecí stanice se někdy může vyplatit jet klidně a trasu zvládnout bez zastávky kvůli nutnosti dobití baterie. V zimě pak rozvaha a předvídavost řidiče vede nejen k prodloužení dojezdu, ale také zvyšuje bezpečnost jízdy, ještě více než v létě. Na jaké hlavní zásady byste při úsporné jízdě měli pamatovat? Při řízení dodržujte dostatečný odstup za vozidlem před vámi, do zatáček zpomalujte plynule a začněte před nimi zpomalovat včas a bedlivě sledujte okolní provoz, hlavně na křižovatkách. Jak sami vidíte, nejde o žádné převratné novinky, ale stejně tyto zásady řada řidičů nerespektuje. A přitom v zimních podmínkách dochází k nehodám v důsledku jejich nedodržování tak snadno.
Ekologický jízdní režim
V případě nutnosti úspory spotřeby energie na dlouhé cestě se vyplatí zapnout ekologický jízdní režim, pokud váš elektromobil nabízí tuto možnost. Ekologický režim pro úsporu energie a delší dojezd zpravidla omezí některé komfortní funkce a upraví jízdní charakteristiku vozu tak, aby korespondovala s úsporným jízdním stylem.
Správně nahuštěné pneumatiky
Určitě jste již slyšeli, že podhuštěné pneumatiky mají vyšší valivý odpor a tím zvyšují spotřebu. Podhuštěné pneumatiky (stačí aby byla podhuštěná pouze jedna) navíc zhoršují jízdní vlastnosti vozu. Při dofukování pneumatik se řiďte hodnotami, které udává výrobce automobilu – jedná se o osvědčené nahuštění pneumatik zajišťující optimální kombinaci spotřeby, vysokého kilometrového výkonu pneumatik a bezpečnosti jízdy. K nižší spotřebě také přispějete, když budete při výběru nových zimních (i letních) pneumatik sledovat jejich hodnotu valivého odporu a vyberete ty s nejnižším valivým odporem. U pneumatik pak nezapomeňte na pravidelnou kontrolu hloubky dezénu a hledejte případná poškození. Přece jen pneumatiky jsou to, co vás drží na silnici.
Nevozte zbytečnosti
Nakonec připomeneme ještě jednu radu užitečnou pro všechny automobily nehledě na typ motoru. Každá zátěž navíc znamená vyšší spotřebu energie, respektive paliva u vozů s konvenčním pohonem. V autě byste neměli vozit věci, které nebudete na cestě ani v jejím cíli potřebovat a které tedy klidně můžete nechat doma. Účelem samozřejmě je zaměřit se na těžší věci, jako je třeba kufr plný nářadí. Nářadí obecně vzato užitečné rozhodně je, ale pokud ho zrovna neplánujete využít k práci, nemá smysl ho s sebou vozit. Také když například pojedete z pneuservisu s právě přezutou sadou pneumatik v kufru, neodkládejte jejich vyložení na později. Jakmile budete na místě, kde je chcete přes zimu, případně léto uskladnit, hned musí z auta ven.