Tankování CNG a LPG 26.9.2016
CNG (Compressed Natural Gas) znamená stlačený zemní plyn, který se používá jako palivo pro pohon motorových vozidel. Jeho hlavní nevýhodou je řídká síť plnicích stanic. CNG stanice jsou plně samoobslužné a stručný návod na jejich použití je uveden na každé plnicí stanici. Doba tankování zemního plynu je stejná jako při kapalných paliv, přibližně 3-4 minuty.
Řidič může začít tankovat až po zadání PINu na klávesnici tankomatu. Většina stanic je vybavena dvěma typy koncovek plnících hadic. Menší koncovka NGV1 slouží pro osobní vozy a větší NGV2 pro autobusy. Po dokončení tankování obdrží řidič lístek s množstvím natankovaného plynu a s cenou. Toto potvrzení ale není daňový doklad. Ten zákazník obdrží až na začátku dalšího měsíce.
Způsob placení
Řidič platí CNG kartou a každý měsíc mu přijde vyúčtování, které musí zaplatit. Karta je aktivní jenom pokud zákazník zaplatit částku za odebraný plyn v minulém měsíci. Některé stanice jsou vybaveny terminálem pro zaplacení platebními kartami. Pro případ potíží je u každého stojanu uvedeno telefonní číslo na zákaznickou podporu.
Tankování LPG
Čerpacích stanic na ropný plyn LPG je na rozdíl od těch na CNG v ČR i Evropě dostatek. V České Republice platí, že tankování LPG provádí pouze obsluha čerpací stanice. V ostatních zemích mohou být z ekonomického důvodu zavedeny samoobslužné čerpací stanice. V takovém případě dbejte zvýšené opatrnosti. Tlačítko na tankovací pistoli musíte držet po celou dobu tankování.
Cestou po Evropě vás může zaskočit situace, kdy tankovací pistole nejde zasunout do nádrže. To proto, že na území Evropy se používají 3 různé druhy plnících koncovek. Na Slovensku a v některých státech směrem na jih Evropy se používají stejné koncovky jako u nás. Bez problémů natankujete také v Bavorsku a na některých místech v Rakousku. Obecně v zemích západní Evropy budete k natankování potřebovat redukci. Plnící hrdla jsou zde označována jako holandská, případně belgická hrdla. Redukce se dá koupit i v zahraničí (cena se pohybuje kolem několika stovek), je ale lepší ji mít připravenou už na cestě z Čech.