Spolujezdec na motorce: Nebojte se jezdit ve dvou 26.4.2019
Jízda na motorce je pro řadu jezdců čistě individuální záležitostí. Je to vcelku pochopitelné, protože spolujezdec ovlivní chování motorky a celkovou jízdu významnou měrou. Mnoho jezdců proto druhé sedlo motorky raději neobsazuje, sami totiž nevědí, jaké zásady by měli oni a jejich spolujezdci dodržovat, aby příjemná vyjížďka ve dvou neskončila klouzáním po silnici. Při dodržování několika základních pravidel lze ale ve dvou na motorce bez potíží jet a dokonce si jízdu i užít.
Naprostým základem pro bezpečnou jízdu je dobrá příprava, která spočívá ve vysvětlení spolujezdci, jak se za jízdy chovat. Pokud někdo na motorce nikdy neseděl, nemá představu o tom, jaká jízda na motorce vůbec je. Jen těžko si například může představit, jak rychle dokáže motorka zrychlovat, a tak by první kilometry s úplným motonováčkem měl jezdec jet nadmíru opatrně.
Vhodné oblečení je základ
Samozřejmostí pro každého zodpovědného motorkáře je volba vhodné výbavy, podle zákona stačí pouze helma, ale jízda v kraťasech a tílku s sebou nese velká rizika. V nejlepším případě by každý, kdo jede na motorce, měl být oblečen v kompletní motorkářské výbavě zahrnující kromě helmy také motorkářskou bundu, rukavice, kalhoty a boty, dobrý je i páteřový chránič. Pokud se jedná o jedinou vyjížďku, je jasné, že kvůli ní nebudete všechny tyto věci kupovat. Jestli si nemáte tyto věci ani kde půjčt, vemte si alespoň jeansy, pevné boty a miknu či bundu. Berte ale v potaz, že je to pouze nouzové řešení.
Nastupte a držte se
Jak se za jízdy chovat, musí jezdec svému spolujezdci vysvětlit již před jízdou. Na co všechno je dobré spolujezdce upozornit? Začneme pěkně od začátku. Prvním problematickým krokem je hned ten první, a to nastupování. O nasedání na motorku musí být jezdec předem informován, jinak může velmi snadno dojít k pádu ještě před samotným vyjetím. Bez důkladného zapření nohou jezdce dojde, především u těžkých strojů, k pádu snáze, než byste čekali. To samé platí i pro sesedání.
Spolujezdec se za jízdy musí držet, protože při velkém zrychlení by mohl klidně „uletět”, při prudkém brzdění by zase narazil do jezdce, kterému by znesnadnil manévrování. Nejlepším způsobem je držení řidiče kolem pasu, to je nejbezpečnější způsob a jezdec navíc ví, že spolujezdec sedí stále za ním. Při klidnější jízdě je možné se jednou rukou držet zadního madla a druhou opírat o nádrž, v případě nečekaného prudkého zrychlení se rukou položenou na nádrži spolujezdec musí chytnout jezdce kolem pasu. V každém případě však spolujezdec musí dávat pozor, aby nedocházelo k neustálému a otravnému „ťukání” helem o sebe.
Žádné nečekané pohyby
Při samotné jízdě pak spolujezdec musí dodržovat další zásady. Při jízdě rovně musí být v klidu, protože každý pohyb jezdec pozná v řízení motorky. Ztráta stability není nic příjemného, každý větší nebo prudký pohyb tak může způsobit nechtěné následky.
Ještě důležitější je však chování v zatáčkách, naprostá většina začinajících spolujezdců, ale i samotných jezdců, se totiž bojí většího náklonu. Pokud je jezdec zkušenější, neměl by se nováčkovi na zadním sedle snažit dokázat své schopnosti, protože se bude snažit motorku vyrovnat.
Spolujezdec se bezpodmínečně musí naklánět stejně jako jezdec a nesnažit se vyvážit náklon nahnutím na opačnou stranu. To je jeden z nejčastějších a zároveň největších nešvarů nejen začínajících spolujezdců. Naklánět se naopak více do zatáčky než jezdec je ovšem rovněž špatně, takže i toho je třeba se důsledně vyvarovat.
Jezdec i motorka se musí přizpůsobit
To, že jezdec musí jízdě se spolujezdcem vhodně přizpůsobit jízdní styl, je patrné z předchozích odstavců. Zjednodušeně by měl být ještě obezřetnější a nesnažit se předvádět. Hodí se ještě dodat, že kvůli vyšší celkové hmotnosti je nutné počítat s horší akcelerací a především s delší brzdnou dráhou.
Kvůli vyšší hmotnosti motorky s posádkou je vhodné motorku na tuto skutečnost připravit. Základním úkonem by mělo být nahuštění pneumatik pro jízdu ve dvou podle doporučení výrobce. Na delší cestu je dobré nastavit i odpružení (pokud je to možné), majitelé motorek s elektronickým nastavením podvozku mají práci usnadněnou, ostatní budou muset vzít do rukou nařádí. Pokud chcete mít v pořádku opravdu vše, zkontrolujte také sklon předního světlometu, za tmy by vám totiž ostatní účastníci provozu nebyli za poskytnuté oslnění zrovna vděční.