Škoda přestane nabízet dieselové motory pro Fabii a Rapid 14.9.2017
Mladoboleslavská automobilka Škoda rozhodla o tom, že u dvou modelových řad, které má aktuálně v nabídce, již nebude možné si objednat žádný z jejích vznětových motorů TDI. Konkrétně se jedná o modely Fabia a Rapid. V nabízených motorizacích pro vozy Fabia nenajdete vznětový motor již v příštím roce, u Rapidu tomu tak bude až při nástupu nové generace, která se v prodeji objeví v roce 2019.
Proč Fabia a Rapid?
Dieselové motory jsou v současné době na ústupu, mimo jiné kvůli tomu, že je pro automobilky stále těžší splňovat přísné limity emisních norem. Proč přijdou o tyto motory právě modely Fabia a Rapid? Vysvětlení je poměrně jednoduché, výhoda dieselových motorů v podobě nižší spotřeby se projevuje především na delších trasách, zatímco tyto automobily bývají často užívány pouze pro krátké jízdy ve městě a jeho okolí. Nejen, že spotřeba se na krátkých trasá vyrovná spotřebě zážehových motorů, ale krátké trasy nesvědčí ani filtru pevných částic, který se nezvládá regenerovat. Z uvedených důvodů se dieselový motor nikdy nenacházel v modelu Citigo, jehož městské určení je více než zřetelné.
Dočkají se i další modely?
O tom, že Fabia a Rapid v budoucnu přijdou o možnost pohonu dieselovým motorem se zmínil předseda představenstva automobilky Škoda Bernhard Maier na probíhajícím frankfurtském autosalonu. Otázkou zůstává, jak dlouho se motory spalující motorovou naftu v osobních automobilech udrží. Bernhard Maier prohlásil, že se s nimi nadále počítá a jejich úplného konce se rozhodně brzy nedočkáme. Vzhledem k velkému rozvoji elektromobility, kdy například Volkswagen chce, aby v roce 2025 čtvrtinu jeho prodaných automobilů tvořily elektromobily a vozy s hybridním pohonem, o tom ale můžeme trochu pochybovat.
Budoucnost Škody
Omezení nabídky dieselových motorů, by se mělo podle Škody zasloužit o větší zájem o motory, jejichž palivem je stlačený zemní plyn CNG. Motory na CNG by se měly postupně rozšířit všemi modely, které automobilka nabízí. V roce 2020 pak přijde s prvním čistě elektrickým vozem, který bude vycházet z konceptu Vision E. O pět let později by Škoda chtěla mít v nabídce pět modelů s elektrickým či hybridním pohonem a v roce 2030 pak vůz s elektrickým pohonem v každé modelové řadě.