Škoda potvrzuje, že alternativní pohony jsou na vzestupu 21.9.2020
Automobilový svět se rychle mění, konvenční spalovací motory ustupují a čím dál větší podíl získávají alternativní pohony – potvrzují to i prodejní statistiky tuzemské Škodovky. To ale neznamená, že byste zítra museli nasednout do elektromobilu, alternativ, jak jezdit úsporně, je celá řada!
Nová Škoda Octavia přichází na trh hned s pěti druhy pohonu – vedle klasického benzinového a dieselového motoru ji můžete mít také v úspornější (a ekologičtější) variantě spalující zemní plyn (CNG), ve verzi vybavené mild-hybridem nebo rovnou plug-in hybridním ústrojím. Se všemi jsme se už svezli a zjistili, že nejde o to, která je lepší než jiná, ale která bude nejlépe sedět vašemu použití auta .
Nejbližší budoucnost totiž nebude o tom, že bychom všichni museli jezdit elektromobily . Klasické spalovací motory mají svou budoucnost jistou ještě příštích pár dekád, jen se jejich podíl na trhu bude zmenšovat ve prospěch pohonů, které s palivem umí hospodařit lépe – tedy různé formy hybridů, ale třeba i efektivnější motory spalující CNG. Nejde jen o ekologii, ale tato auta dokážou nabídnout úspornější provoz . A zákazníci na to slyší, proto podíl alternativních pohonů na celkových prodejích roste už teď.
Třeba v případě Superbu patří už teď 12 % celkových prodejů plug-in hybridní variantě Superb iV , která byla představená relativně nedávno. Jen v Česku se za letošní rok pro elektrifikovaný Superb iV rozhodlo více než pět stovek zákazníků . Úspěchem skončilo i uvedení elektrické verze Citigo – po celkové sérii 6 400 vyrobených vozů se jen zaprášilo , šest stovek kusů určených pro tuzemsko našlo své nové majitele rychleji, než automobilka očekávala. Dočká se stejného zájmu i nový elektromobil Enyaq iV ?
Zvláště dobrým znamením do budoucna je fakt, že dvě třetiny českých prodejů Citigo-e iV mají na svědomí soukromí zákazníci , kterým elektromobil dokáže i přes vyšší pořizovací cenu hodně peněz uspořit. Pokud jezdíte primárně po městě a jeho okolí a zároveň máte domácí přípojku a využíváte nabíjení nočním proudem, můžete se totiž dostat v provozních nákladech až k hranici 0,50 Kč/km . A to není k zahození!
O moc hůř na tom nejsou ani plug-in hybridy, obyčejně se dokážete vejít do 0,80 Kč/km , přitom nejste limitovaní omezeným dojezdem elektromobilu. Není divu, že se jim na trhu začíná dařit a Octavii iV nejspíš čeká podobně úspěšný osud – auto teprve vstupuje na trh a prodejci už e vidují přes 200 závazných objednávek .
Další úspornou variantou je pohon na zemní plyn , jehož obliba sice roste, ale stále se mu nedostává tolik pozornosti, kolik by si zasloužil. Majiteli totiž dokáže přinést provozní náklady na úrovni 1 Kč/km , při svém provozu navíc produkuje o 25 % méně emisí CO 2, a to zcela bez oxidů dusíku (NOx) a sazí . Octavii G-Tec na zemní plyn si každý rok pořídí zhruba 5 % zákazníků, ale stejný pohon můžete mít i v modelech Scala a Kamiq .
Škoda proto i do budoucna bude sázet na mix klasických spalovacích motorů, plug-in hybridů a elektromobilů . Nejde jen o to, že je to cool a trendy, dokonce nejde ani o to, že je k tomu nutí přísné emisní normy Evropské unie. Důležité je to, že alternativní pohony přinášejí svým uživatelům reálně úspornější provoz . A právě proto by měly začít zajímat i vás.