Samosvorný diferenciál 28.6.2016
Diferenciál jako takový používá každý automobil, téměř každá čtyřkolka nebo traktor. Diferenciál má jednoduchý úkol - umožňuje nastavit různou velikost otáček levého a pravého kola v zatáčce. Právě v zatáčce se vždy vnější kolo musí otočit po delší dráze - musí se tedy točit rychleji, než vnitřní kolo. Pokud by se obě kola točila stejně rychle, docházelo by ke smyku jednoho z kol, rychlému opotřebení pneumatik a přetěžování převodovky.
U výše popsaného typu se jedná o otevřený diferenciál - diferenciál bez svorného účinku. Představte si situaci, kdy jedno kolo zapadne například do sněhové závěje (nejtěžší bude představa sněhu...) a točí se tedy pouze jedno kolo.
Uzávěrka diferenciálu
U uzávěrky diferenciálu se jedná o funkci diferenciálu, kdy je točivý moment rozdělován na dva stejně velké točivé momenty pro levé i pravé kolo. Nezávisí tak na tom, jaké kolo je ve vzduchu, jaké je zapadlé nebo jaké je v zatáčce vnější. Prostě sešlápnete plyn a obě dvě nebo čtyři kola jedou na plno ať se děje, co se děje.
Funkce samosvoru
Samosvorný diferenciál je opakem běžného otevřeného diferenciálu. Tento diferenciál - správně označovaný jako diferenciál s omezeným prokluzem - má naopak určenou svornost. Omezení svornosti je tedy vlastně opakem toho, co diferenciál má ve skutečnosti dělat a jaká je jeho původní vlastnost.
Poháněna kola jsou uzamykána v určitých poměrech (50:50, 25:75) a záleží u toho na síle, kterou motor dodává. Uzamykání omezuje prokluz kol při průjezdu zatáčkou ve vyšší rychlosti a rovnoměrně přenáší hnací sílu na kola při zrychlení. Při brzdění pak nabízí omezený prokluz lehčí zatáčení s menším bočním posunem vozu. Samosvorný diferenciál se tedy hodí především pro výkonnější vozy nebo sportovní modely vozů a pro řidiče s oblibou rychlé jízdy.