Příprava motorky na sezonu: Co udělat před první vyjížďkou? 18.3.2019
Pokud nepatříte mezi ty motorkáře, kteří jezdí na svém stroji celý rok, nehledě na to, že je venku půl metru sněhu, ale v zimním období necháváte svůj stroj v klidu stát v garáži, měli byste ho před první vyjížďkou zkontrolovat a provést pár základních úkonů. Víte, co všechno je dobré udělat předtím, než poprvé v sezoně se svou motorkou vyjedete na silnici?
Dobití akumulátoru
Základním úkonem, který by měl být téměř samozřejmostí, je dobití akumulátoru. Nejlepší je akumulátor přes zimu dobíjet pravidelně, přibližně jednou za měsíc, pomocí nabíječky určené pro motocyklové akumulátory. Díky pravidelnému dobíjení udrží maximální kapacitu a prodlouží se jeho životnost. Pokud jste ho před zimou z motorky vyndali, musíte ho před jízdou samozřejmě vrátit na své místo. Při té příležitosti očistěte kontakty od případné koroze a dopřejte jim ochranu pomocí vazelíny.
Brzdový systém
Brzdy patří k nejdůležitějším částem každé motorky, zaslouží si proto pečlivou kontrolu. Přesvědčte se o tom, zda je v systému dostatek brzdové kapaliny, a projděte vedení, jestli někde nedochází k jejímu úniku. Vyzkoušejte také chod páček přední i zadní brzdy, musí vyvíjet tlak a nesmí se propadat. Pokud páčku přední brzdy zmáčknete až k rukojeti, je něco špatně. Podívejte se rovněž na stav brzdových destiček, jejich tloušťka nesmí být menší, než je uvedeno v manuálu.
Dostatek oleje je základ
Hladina oleje by se měla kontrolovat průběžně, ani po dlouhém zimním stání byste tedy kontrolu jeho množství rozhodně neměli opomenout. Pokud ho byl dostatek na konci sezony a pod motorkou není olejová skvrna, měl by ho být dostatek i nyní. Hladinu oleje zkontrolujete pomocí měrky nebo kontrolního „okénka”, které je k tomu určené. Zkontrolujte také, jestli již není na čase olej vyměnit. Pokud si necháváte měnit olej v servisu, dlouho neotálejte, protože na jaře mají servisy nejvíce práce a můžete tak čekat i déle než měsíc.
Kontrola chladicího systému
Kontrola chladicího systému zabere pouze chvíli, stačí vizuálně prohlédnout hadice a spoje a zkontrolovat hladinu chladicí kapaliny. Kontrolu množství chladicí kapaliny proveďte podle manuálu k vaší motorce. Pokud je třeba ji doplnit, můžete do systému dolít buď chladicí kapalinu, která je pro vaši motorku určena, nebo destilovanou vodu. V případě, že už jste chladicí kapalinu pár let neměnili, měli byste zvážit její výměnu, abyste předešli problémům s korozí.
Údržba řetězu
Údržbu řetězu je lepší provést již před dlouhou zimní odstávkou, pokud jste však na to zapomněli, nebo se vám jednoduše nechtělo, je před první jarní vyjížďkou nejvyšší čas to napravit. Řetěz je nejdříve třeba očistit a po namazání je dobré zkontrolovat jeho napnutí. Podrobnější informace se dozvíte v dřívějším článku – Jak mazat řetěz motocyklu?
Posviťte si na světla
Asi nikdo nekontroluje funkčnost světel a blinkrů před každou jízdou, ale jednou za čas je dobré si jejich funkčnost ověřit. Především u motorek může takový rozbitý blinkr způsobit opravdu velké nepříjemnosti. Přitom zkouška správné funkčnosti blinkrů, koncového světla a předního světlometu nezabere ani minutu.
Správný tlak v pneumatikách
Po zimní přestávce musíte bezpodmínečně zkontrolovat tlak v pneumatikách a případně je dohustit na předepsaný tlak. Předepsané tlaky, které doporučuje výrobce, naleznete zpravidla u zadního kola na kyvné vidlici a určitě jsou uvedeny v uživatelském manuálu. Zaměřte se také na celkový stav pneumatik, především hloubku dezénu. Zákon stanovuje minimální hloubku dezénu u motorek 1,6 mm. Pokud se vaše pneumatiky k této hranici přibližují, naplánujte si návštěvu pneuservisu. S novými pneumatikami se vyhnete nejen případným postihům ze strany zákona, ale také se na nich znatelně lépe jezdí.
Před zimou dotankujte
Ještě před zimou je nejlepší natankovat plnou nádrž benzínu bez biosložky, zpravidla ji neobsahují prémiová paliva. S takovým palivem je třeba absolvovat krátkou jízdu, aby se dostal do celé palivové soustavy. Pokud jste nádrž nechali téměř prázdnou, doplňte ji novým palivem. V případě, že má vaše motorka karburátor, můžete vypustit plovákovou komoru a následně ji nechat zaplavit novým palivem z nádrže, abyste snáze nastartovali.