Nový dvouramenný volant: výsledek precizního vývoje 16.10.2020

Je to zlatý hřeb interiéru, řidič jím ovládá směr jízdy i mnoho dalších věcí. Jeho tvar je daný, přesto se dá inovovat. Co všechno se změnilo? Odhalte tajemství vzniku nového volantu pro vozy ŠKODA.

Tvorba volantu a jeho uplatnění napříč celou řadou modelů není tak snadný proces, jak by se na první pohled mohlo zdát. „ V dřívějších dobách byly volanty vcelku jednoduché , sloužily jen k řízení vozu. Jenže dnes kromě toho obsahují nejen airbag, ale také ovládací prvky pro palubní a bezpečnostní systémy vozu,“ popisuje základní úskalí návrhu volantu Peter Olah, vedoucí designu interiéru - architektura.

Při návrhu volantu je tak dnes nutné zohlednit celou řadu faktorů a dojít k co nejvhodnějšímu řešení. Roli hrají samozřejmě i parametry jako průměr volantu či tloušťka jeho věnce, ale také počet ramen volantu. „Při otáčení volantem je komfortní mít co nejméně ramen,“ naznačuje Olah jednu z myšlenek, která stála za vznikem aktuálního dvouramenného volantu ŠKODA.

 

„O dvouramenném volantu jsme snili už delší dobu a teď se nám konečně s inženýry podařilo vytvořit pro něj dostatečně tuhou pevnostní strukturu,“ popisuje jeden ze základních stavebních pilířů nového volantu designér Marwan Khiat, projektový manažer designu interiéru - architektura.

Když bylo jasné, že nová konstrukce dovolí použít pouhá dvě ramena, začali si designéři plnit svůj sen. Už první skici konečnou podobu nového volantu vystihovaly relativně přesně.

Jako šperk

„Volant je jakýsi  zlatý hřeb interiéru . Je to jedno z mála míst, kam můžeme umístit logo automobilky, a tak je pro nás nesmírně důležitým prvkem identity vozu,“ naznačuje Khiat, o jak nelehký úkol jde při návrhu tak samozřejmého prvku, jakým volant je.

Tým ve ŠKODA AUTO se s tímto úkolem ovšem vypořádal na výbornou. „Střed volantu jsme chtěli mít maximálně čistý, aby vyniklo logo, zároveň jsme chtěli docílit pocitu lehkosti,“ říká Khiat. To se jistě podařilo, dvouramenný volant vypadá, jako by se vznášel v prostoru. Kromě loga má ale ještě další výrazné prvky: „Je tu celkem 14 tlačítek pro ovládání funkcí vozu, mezi nimi vynikají po stranách dva rotační elementy, které působí skoro jako šperky,“ vysvětluje Khiat.

 

Logika uspořádání těchto ovládacích prvků přitom zůstala shodná s tou, kterou ŠKODA využívala už u  předchozích provedení volantů , rotační prvky teď byly jen zvýrazněny a získaly novou důležitost. Jejich výrazné horizontální protažení navazuje na ostatní linky interiéru. „Mohli jsme jít například cestou dotykových ploch, ale pro nás je důležité mít prvky s hmatovou odezvou,“ dodává k použití rotačních ovladačů Olah. Podle něj to přispívá k výtečné ergonomii ovládání. „Naši zákazníci chtějí do auta sednout a řídit, chtějí vše používat intuitivně,“ vysvětluje Olah důvody zachování ovladačů.

Kompletní uspořádání prvků i další designové „triky“ pak zaručují, že řidič má vždy přehled o aktuálním úhlu natočení volantu. I proto je tu vlastně ve spodní části jakýsi náznak toho, že by volant mohl mít třetí rameno. „Je to zajímavý orientační prvek, jak optický, tak hmatový. A navíc ho můžeme v budoucnu využít pro různé přizpůsobení volantu,“ doplňuje Peter Olah.

Variace i sázka na jistotu

Navíc tento design umožnil připravit i skutečnou verzi volantu se třetím ramenem. Ta je určena pro sportovní modely ŠKODA, dostanou ji tedy vozy RS a modelové varianty Sportline a Monte Carlo. „Životní cyklus volantu je delší než samotného auta, používá se deset let, někdy i déle. Různé varianty nám umožňují vzhled přizpůsobit vkusu a potřebám zákazníka a také lépe volant zasadit do různých interiérů,“ vysvětluje Marwan Khiat.

V čem naopak ŠKODA neexperimentuje, je základní tvar volantu a jeho průměr. „Možností mít různé velikosti jsme se zabývali, ale je to příliš komplikované. Jiná velikost výrazně ovlivní pocit z řízení vozu i celkovou ergonomii. Když například volant zmenšíte, znamená to, že máte i menší průřez, kudy řidič vidí na přístrojový štít,“ vysvětluje Khiat, proč zůstalo u jedné univerzální velikosti volantu pro všechny modely. Řidiči by i s novým volantem jednoduše měli auto ovládat nadále tak, jak jsou zvyklí, a nemusí si vytvářet nové návyky. „Naším hřištěm je prostor uvnitř toho kruhu,“ říká projektový manažer.

Vývoj dvouramenného volantu ŠKODA trval zhruba tři roky. Od prvních skic po první fyzické prototypy uplynul asi rok a půl, následovala zhruba stejně dlouhá fáze testování. Během vývoje vznikla desítka různých variací, na kterých se ladil především ideální tvar volantu a rozmístění ovládacích prvků tak, aby byly snadno v dosahu prstů. „Ačkoli můžeme hodně věcí dělat digitálně, stále zásadně spoléháme na fyzické modely,“ naznačuje Olah, že digitální design má v tomto ohledu své limity.

Volant je jednoduše potřeba skutečně držet v ruce, vyzkoušet si jeho tvar a ergonomii, cítit jeho povrch i provedení jednotlivých prvků. U nového dvouramenného volantu se to vše podařilo skvěle a vozy ŠKODA se i díky němu výborně řídí.