Nezávislé topení v automobilu 23.11.2018
Alespoň manuální klimatizaci dnes nabízí většina vozů včetně těch nejlevnějších již v základní výbavě. Nezávislé topení běžnou součástí sériových výbav rozhodně není, ale často se již nachází v seznamu příplatkové výbavy i u vozů nižší střední třídy, například v Octavii. Přesto však nebývá ani ve vozech, které se pyšní nejvyšší výbavovou linií a spoustou příplatkových prvků.
Proč tomu tak je? Mohou za to především dvě věci, první je cena a druhou neznalost zákazníků, k čemu je to vlastně dobré, když topení nabízí každý vůz i bez příplatku. Věřte, že nezávislé topení užitečné opravdu je, především pak v případech, kdy v zimě neparkujete svůj vůz v garáži.
Skvělý pomocník za chladných dnů
Nezávislé topení samozřejmě najde využití za chladných a mrazivých dnů. Vzhledem k tomu, že je dodáváno společně s dálkovým ovladačem, případně ho lze ovládat i přes mobilní aplikaci, je ho možné spustit i na dálku, když ještě řidič není u vozu. Pokud tedy parkujete v zimě venku, na dálku topení zapnete, a když dorazíte k vozu, bude už vyhřátý a navíc vás nebudou trápit zamrzlá skla. Prohřátý bude i motor, takže se snižuje jeho opotřebení, spotřeba paliva a emise.
Nezávislých topení je více druhů, nejčastěji se u osobních automobilů využívají horkovodní nebo horkovzdušná, která spalují stejné palivo jako samotný motor vozu. Nahřát motor a interiér však lze i s pomocí elektrických topných těles.
Jak nezávislé topení funguje?
Horkovodní nezávislé topení funguje tak, že je v chladícím okruhu motoru umístěno topné těleso, v jehož spalovací komoře se po zapnutí systému rozžhaví svíčka a těleso následně začne spalovat palivo, které se zažehne a začne ohřívat okolní prostor. Topné těleso pak ohřívá chladicí kapalinu, která kolem něj protéká díky oběhovému čerpadlu a proudí do výměníku topení. Do interiéru vozu vzduch proudí díky sepnutému ventilátoru. U horkovzdušného je princip funkce podobný, akorát k přenosu tepla nedochází díky chladicí kapalině, ale přenáší se ventilátorem přímo od žeber topného tělesa.
Nezávislá topení spalující palivo nemají velkou spotřebu, jejich spotřeba pro představu bývá zhruba 0,2 litru paliva na ohřev trvající půl hodiny. Vzhledem k tomu, že poté vyjíždíte s alespoň částečné ohřátým motorem, dosáhnete nižší spotřeby za jízdy a ve výsledku se spotřeba paliva vyrovná. V závislosti na venkovní teplotě trvá ohřev motoru a interiéru deset až dvacet minut.
Pro topení je hlavním zdrojem energie palivo, ale vodní pumpu, palivové čerpadlo, dmychadlo a ventilátory pohání startovací akumulátor. Proto se doporučuje mít nastartovaný motor alespoň takovou dobu, jakou bylo topení před jízdou v provozu.
Není nedostupné
Pokud vás zajímá cena nezávislého topení, tak například ve vozech Volkswagen, Škoda a SEAT stojí nezávislé vodní topení s dálkovým ovladačem a časovým spínačem, díky kterému vůz dokáže na daný čas ohřát interiér na požadovanou teplotu, v závislosti na modelu mezi dvaceti a třiceti tisíci korunami. Používat lze navíc nejen v zimě, za horkých dnů je možné dálkově zapnout větrání a díky tomu se začne ochlazovat interiér vozu.