Navigace do auta: Jak ji vybrat? 20.1.2018
Mobilní telefony si při navigování vedou velmi dobře, a tak se klasické autonavigace pomalu vytrácí. Navíc ji v mnoha autombilech můžete mít přímo uprostřed palubní desky. Opravdu už ale nemají na trhu své místo? Mají. Přece jen přístroj, který je určen pouze k jediné věci, v tomto případě k navigování, si snad vždy vede o něco lépe než ten multifunkční.
V porovnání s mobilními telefony mají navigace své přednosti i nedostatky, v některých ohledech jsou si zase oba přístroje dost podobné. K výhodám autonavigace patří i to, že pokud ji používáte na cestách k navigování, máte svůj mobilní telefon stále při ruce. Můžete tak zastavit a okamžitě napsat zprávu, zavolat nebo si rychle něco vyfotit, aniž byste ho stále museli vyjímat z držáku, či dokonce odpojovat napájecí kabel.
Pokud tedy nemáte navigaci přímo na palubní desce od výrobce vozu a nechcete k navigaci používat svůj mobilní telefon, podívejte se, na které parametry je dobré se při výběru autonavigace zaměřit.
Displej
Automobilové navigace nejčastěji nabízejí 4,3" nebo 5" displej, často se však můžete setkat i s většími, většinou s velikostí displeje 6" nebo 6,2". Menší velikosti obrazovky než zmíněných 4,3" mají zpravidla turistické, nebo občas motocyklové, navigace, ty automobilové si s takovým displejem většinou nevystačí. Pro jiné než turistické, případně motorkářské, použití však nejsou takové displeje zcela vhodné, protože vyžadují více soustředění, což není při jízdě bezpečné.
Používají se dva typy displejů - rezistivní a kapacitní. Nejčastěji se používá rezistivní, ten kapacitní je však lepší, a tak ho najdete spíše u dražších modelů. Kapacitní displej má lesklý skleněný povrch a většinou umožňuje ovládání více prsty najednou. To se hodí pro přibližování a oddalování mapy, kdy využíváte právě pohybu dvou prstů k sobě nebo od sebe. U kapacitních displejů se musíte spokojit s klasickou stupnicí s "+" a "-". Kapacitní displej je navíc znatelně lépe viditelný při oslnění přimými slunečními paprsky.
Mapy a aktualizace
Již při výběru navigace je důležité myslet na to, jaké mapové podklady využijete. Množství mapových podkladů, které jsou v paměti, se samozřejmě z části podílejí na její ceně, ovšem pokud byste si chtěli mapy některých zemí dokoupit zvlášť, cena by poté byla vyšší, než když jsou přímo v nově zakoupené navigaci.
Nová navigace může mít v paměti uložené podklady i pro jeden stát (u nás zpravidla ČR). Spíše se však setkáte s mapovými podklady pro několik zemí (střední Evropy) nebo celé Evropy (přibližně 45 zemí), sehnat můžete i mapy pro více kontinentů.
Na co si je třeba dávat zvlášť velký pozor je způsob aktualizuace map a její případná cena. U mnoha, hlavně značkových, výrobců dostanete k zakoupené navigaci doživotní aktualizace map zdarma. Pokud výrobce tuto službu pro daný model nenabízí, budete se pak nejspíš muset spokojit s nainstalovanými mapovými podklady po celou dobu životnosti navigace, protože aktualizace map může stát tolik, že byste si ji mohli koupit klidně i znovu. To platí především u levnějších modelů.
Bezplatná doživotní aktualizace map by proto měla být jedním z kritérií, které musí navigace splňovat. Určitě se nechcete dostat do nepříjemné situace, kdy například v zahraničí otevřou nový úsek dálnice a vy nebudete vědět, kudy máte jet. Na displeji v takovém případě uvidíte pouze šipku pohybující se uprostřed ničeho.
Některé autonavigace mají v paměti uložené také turistické mapy včetně turistických tras a vrstevnic. Pokud byste tedy občas chtěli vzít navigaci také na výlet do přírody, bude pro vás výhodné si připlatit a používat jeden přístroj, který vás po silnici dovede, kam potřebujete, a pak můžete vyrazit po svých do lesů a hájů s jistotu, že se, pokud to akumulátor dovolí, neztratíte.
Funkce
Některé funkce jsou v navigacích naprosto běžné, jedná se například o zobrazení maximální povolené rychlosti na daném úseku silnice. Mezi obvyklou funkci patří také ukazatel znázorňující, do kterého pruhu se máte zařadit. Můžete se setkat i s vylepšenou verzí této funkce, kdy se vám vedle mapy zobrazí reálný náhled například sjezdu z dálnice. Věřte, že na složitějších křižovatkách nebo místech, kde se silnice rozvětvuje na více směrů, funkci fotorealistického náhledu opravdu oceníte.
Rozdíly hledejte také u různých způsobů vyhledávání. Některé navigace vyhledávají jen podle orientačních čísel, ty se ale používají jen ve větších městech. Proto je dobré, když navigace zvládne vyhledávat podle orientačních i popisných čísel. Pohodlné je také fulltextové vyhledávání, kdy do vyhledávacího řádku napíšete jen název obce, adresu nebo nějaký bod zájmu a dostanete na výběr z nejlepších výsledků v rámci vašeho zadání. U nejvyspělejších navigací se občas nachází také moderní funkce v podobě 3D zobrazení budov nebo terénu.
Všechny tyto funkce znamenají pohodlnější a rychlejší používání navigace a také grafika, kterou i díky nim nabízejí, je na nadstandardní úrovni, což zcela jistě potěší. Samozřejmě, že můžete narazit ještě na celou řadu dalších funkcí, každý výrobce nabízí "něco mimořádného", v zásadě pak jde "pouze" o vylepšení základní funkce všech navigací - navigování.
Užitečnou funkcí pak je ještě příjem aktuálních dopravních informací díky RDS TMC přijímači. Přijímání těchto informací je většinou bezplatné, pokud se jedná o živé dopravní informace, tak tato služba již zpoplatněna je. Díky poskytovatelům mobilních služeb však přináší rychlejší a přesnější informace, bohužel stále ne dokonalé. Někdy si tak budete například muset počkat v koloně, ať máte jakoukoliv navigaci bez ohledu na její vyspělé funkce.
Uchycení
Způsob uchycení hraje při koupi také podstatnou roli, protože se výrazně podílí na pohodlnosti používání navigace. U dražších modelů stačí navigaci k jejímu držáku přiložit, ona se sama přichytí k magnetu a zároveň se začne nabíjet díky napájecímu kabelu, který je přiveden přímo do držáku. Tento způsob je tak výrazně jednodušší, než když je třeba navigaci uchytit do držáku, a poté ještě připojit napájecí kabel. Je také příjemné, když se navigace při přiložení automaticky zapne a při odebrání zase sama vypne.