Motorové oleje: Jak vybrat ten správný? 27.2.2018
Motorový olej je pro motor automobilu, motocyklu a dalších dopravních prostředků se spalovacím motorem velice důležitý. Bez něj by došlo k zásadnímu poškození motoru a podobné by to bylo s olejem, který není pro daný motor určen. Samozřejmě i s oleji se dá experimentovat, stejně tak jako když natankujete benzín s oktanovým číslem 98 místo 95. Většina motorů si s tím bez problémů poradí nebo jim tato změna dokonce prospěje. Zpravidla je ale dobré se u olejů držet toho, co předepisuje výrobce, předejdete tak možným zbytečným problémům a z banality jako je výměna oleje, se nestane pořádně drahá záležitost, se kterou si poradí jen odborný servis. Na jaké parametry oleje byste se měli při jeho výběru zaměřit?
Viskozita oleje
Označení oleje, který máte použít, najdete v servisní knížce nebo uživatelské příručce. Jako první věcí, na kterou se musíte zaměřit, je viskozita dle klasifikace SAE (Society of Automotive Engineers). Existuje 12 viskozitních tříd, šest zimních a šest letních. Sezónní oleje se však používaly dříve, dnes se používají oleje celoroční, které mají správnou viskozitu (tekutost) po celý rok. U starších automobilů se setkáte s viskozitou napříkad 10W-40 či 15W-40, ty novější většinou mají 5W-40 nebo 5W-30. Číslo na levé straně určuje viskozitu ve studeném motoru v zimě, pravé číslo znamená viskozitu při provozní teplotě motoru.
Výkonová specifikace
Výkonová specifikace je společně s viskozitou nejdůležitějším parametrem motorového oleje. V Evropě se setkáváme s klasifikací olejů podle ACEA (Association des Constructeurs Européens d´ Automobile, EU). Značení se skládá z písmen A, B, C a E a čísel od 1 do 5, například A2/B2 nebo C3. Písmena A, B a C se používají pro značení olejů pro zážehové a vznětové motory osobních automobilů a lehkých užitkových vozů, ty s písmenem C jsou vhodné pro motory s katalyzátory. Oleje, u kterých je výkonová specifikace značena písmenem E, jsou určeny pro vznětové motory nákladních automobilů.
Výkonová specifikace může být uvedena také podle klasifikace API (American Petrol Institut, USA), v níž se k popisu výkonnosti používá pouze písmen. Písmeno S určuje , že olej je vhodný pro zážehové motory, zatímco olej pro vznětové motory značí písmeno C. Je k nim přiřazeno ještě druhé písmeno, které přesněji specifikuje užití daného oleje.
Aby to nebylo tak jednoduché...
Setkat se můžete i s dalším označením, některé automobilky totiž používají vlastní specifikaci olejů. U vozů z koncernu Volkswagen naleznete označení například VW 504.00/507.00. Tomu se naštěstí přizpůsobují výrobci olejů, a tak je za standardním označením také několik dalších značení, které předepisují různí výrobci automobilů.
Mísitelnost olejů
Olej můžete chtít nejen vyměnit, ale také dolít. V tom případě je dobré vědět, jaké oleje můžete smíchat. Dolívat byste měli pouze olej se stejnou viskozitní třídou a výkonovou specifikací. Oleje různých značek se mísit mohou, ale setkáte se i s názory, že byste raději měli dodržovat i ji, protože každý výrobce používá "jedinečné" příměsi, jejichž kombinace nemusí být vždy vhodná. Zcela nejlepší je používat oleje, které vyhovují firemní specifikaci daného výrobce automobilu. V každém případě je lepší mít v motoru třeba i olej, který není pro váš vůz předepsaný, než aby v něm nebyl vůbec žádný.