Legendární automobily ŠKODA 3.9.2018
Chcete se dozvědět více o automobilech, které sehrály důležitou roli v historii značky Škoda? Takových vozů by se jistě dalo vybrat mnoho, ne všechny se bohužel do výběru vešly. Vozy, které se v něm objevily, ale k těm nejdůležitějším rozhodně patří. Naleznete v něm váš oblíbený model Škoda?
Laurin & Klement A
Model A byl první automobil, který firma Laurin & Klement, jak se automobilka Škoda před sloučením se Škodovými závody jmenovala, vyráběla. Jedná se o dvousedadlové voiturette, což je obecné označení pro malý automobil se dvěma místy k sezení. O pohon se staral vidlicový dvouválec umístěný vpředu, který poháněl zadní kola. Motor s objemem 1005 cm 3 dosahoval maximálního výkonu 5,2 kW (7 koní) při 2000 ot./min a vůz díky němu dokázal vyvinout rychlost až 40 km/h.
Laurin & Klement 110
Osobni automobil Laurin & Klement 110 se po sloučení se Škodovými závody prodával také pod označením Škoda 110. Vyráběn byl od roku 1925 a mohl nést různé nástavby ze dřeva nebo kombinace dřeva a kovu.
Vůz měl vodou chlazený řadový čtyřválec uložený vpředu, který poháněl zadní kola. Vyrobilo se celkem 10 sérií motorů, v prvních dvou měly motory objem 1791 cm 3 a nabízely výkon 18 kW, maximální rychlost dosahovala 80 km/h. Další série motorů, které se vyráběly od roku 1926, měly objem 1944 cm 3 a výkon 22 kW, díky čemuž se model 110 rozjel až na 85 km/h.
Škoda Popular
V roce 1934 se na scéně objevil vůz Škoda Popular, byl určen širokému okruhu zákazníků a brzy se stal prodejním hitem. Automobilka díky němu poprvé překročila hranici 5 000 vyrobených kusů v rámci jedné modelové řady.
Škoda Tudor
Škoda 1101 a 1102 známější pod jménem Tudor (z anglického „two door“) je modernizací předválečné Škody Popular, upravená byla především karoserie, která doznala výrazných změn. Model 1101 se vyráběl od roku 1946 a v roce 1949 ho doplnil model 1102. Současně se oba modely vyráběly do roku 1952 a dohromady jich bylo vyrobeno 71 591 kusů. Škoda Tudor vznikla v mnoha karosářských variantách, například jako dvoudveřový či čtyřdveřový sedan, dodávka, sanitní vůz, kombi, kabriolet nebo roadster.
Škoda Felicia
I novodobá Škoda Felicia vyráběná v letech 1994 - 2001 byla v jistém ohledu průlomovým vozem. Sice vycházela z předchozího modelu Favorit, ale výrazně se na jejím vývoji podepsala spolupráce s německou automobilkou Volkswagen. O jejích kvalitách mimo jiné svědčí, že Felicie na silnicích stále potkáváme v hojném počtu.
Legendární je však spíše poslední sériově vyráběný kabriolet, který Škoda vyráběla. Felicia z let 1959 - 1964 vycházela ze sedanu Octavia a jejím předchůdcem byla Škoda 450. Oproti Škodě 450 se liší především změnou listového odpružení na vinuté na přední nápravě a změnou prošla také palubní deska. V roce 1961 bylo řazení přesunuto zpod volantu na podlahu a původní přední maska byla nahrazena maskou z modelu Octavia. Vyrobeno jich bylo přibližně 15 000 kusů.
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB byla prvním vozem Škoda s motorem vzadu. „Tisícovka“ se pyšnila skvělým poměrem ceny a užitné hodnoty. Blok motoru byl vyráběn pomocí patentovaného procesu tlakového lití hliníku. Základní verze měla motor o objemu přibližně jednoho litru s výkonem 27 kW, od roku 1966 byl jeho výkon zvýšen na 31 kW.
Výroba probíhala v letech 1964 - 1969 a kromě základní verze, která byla nabízena ve výbavách Standard, De Luxe a Tourist, existovaly také verze 1100 MB s objemem motoru 1,1 l, 1000 MBG s dvoukarburátorovým motorem o objemu 1,0 l a také vzácné modely 1000 MBX a 1100 MBX. Všechny tyto verze se vyráběly ve výbavě De Luxe.
Škoda Octavia
Pokud si nějaký novodobý automobil zaslouží objevit se na seznamu těch nejdůležitějších vozů v historii automobilky, pak je to zcela jistě model Octavia. Díky Octavii se Škoda stala uznávaným světovým výrobcem.
První generace byla postavena na platformě Golfu IV, díky velkým převisům karoserie však působí jako větší vůz a zavazadlový prostor verze liftback nabízí objem úctyhodných 528 litrů, verze combi dokonce 548 litrů. Včetně modernizované verze se první generace vyráběla od roku 1996 do roku 2004, pod označením Tour se pak vyráběla až do konce roku 2010. Celkem se vyrobilo přes 1,4 milionu kusů Octavií první generace.
Druhá i třetí generace byly prodejně ještě úspěšnější, a tak Škoda do konce roku 2017 prodala více než 5,5 milionu Octavií všech generací. Octavia není jen prostým lidovým rodinným vozem, k dostání je například i ve sportovní variantě RS, která dokáže nabídnout opravdu zajímavé svezení.
Pokud se chcete o vývoji modelu Octavia dozvědět více, neměli byste přehlédnout článek Škoda Octavia aneb jak šel čas.