Jak získat třetí SPZ? 14.7.2017

Mnoho cyklistů řeší problém při převážení svých kol na nosiči připevněném na tažném zařízení. Nosič s koly ovšem zakrývá registrační značku umístěnou na zádi vozu. Jak získat třetí SPZ?

Se zákonem není sranda

Podle zákona by se značka měla přendat z víka zavazadlového prostoru, případně pak z nárazníku, na připevněný nosič. To se však většině řidičů dělat nechce, a tak mají na nosiči třetí značku plastovou, kterou jim prodejce spolu s nosičem dodal. V ještě horším případě ji mají dokonce napsanou kusu papíru přilepeného na karton. Žádná taková možnost ovšem není schválená, což je pochopitelné už jen proto, že originální značky jsou reflexní zatímco ostatní nikoli. To může zhoršit identifikaci vozidla ve zhoršených světelných podmínkách.

Neváhejte

Někteří řidiči stále neví, že si mohou zažádat o třetí registrační značku, což je samozřejmě problém. Tato možnost je totiž nabízena zatím poměrně krátce - od 1.1.2016. Za třetí značku zaplatíte na úřadě poplatek 600 korun a zápis změny do technického průkazu vozidla a do registru vozidel stojí dalších 50 korun. Pokud však vezmete v úvahu všechny možné následky jízdy s její neschválenou alternativou, rozhodně se vyplatí vystát si frontu na příslušném úřadu a těch pár set korun zaplatit. Vyhnete se tak mnohým problémům při silniční kontrole a za jízdu bez registrační značky, za kterou je používání neschválené značky považováno, budete mít problémy opravdu velké.

Třetí značka je "unikát"

Třetí značka vydaná úřadem je totožná svými rozměry, provedením i použitým typem písma, jako zbylé značky na vozidle. Použít se však smí pouze na závěsném zařízení. V jedné věci se totiž přece jenom odlišuje. Tam, kde má běžná značka kruhové výlisky pro umístění kontrolní nálepky ze stanice technické kontroly, se nachází dvě vylisované hvězdičky v černé barvě, stejně jako je tomu u písma.

Pro získání třetí registrační značky stačí vyplnit formulář, zaplatit poplatek úřadu, a pak jen počkat na její dodání. Doba výroby značky se může lišit v závislosti na vytížení závodu, který je vyrábí. Zpravidla se však jedná o 7 až 10 dní.