Jak vznikal design modelu Tarraco 10.10.2018
V kategorii SUV se podle průzkumu 65 % zákazníků rozhoduje při koupi nového vozu podle vnějšího designu a v ostatních kategoriích to bude jistě podobné. Není se proto čemu divit, když automobilky vynakládají velké úsilí nejen na vývoj nových technologií, ale také na návrh vzhledu, díky kterému by vůz zákazníky zaujal a odlišil se od konkurence. Na propracovaném temperamentním designu si zakládá španělská automobilka SEAT a je to vidět i na její nové vlajkové lodi, modelu Tarraco.
Zadání Alejandra Mesonera, šéfdesignéra značky SEAT, pro návrhářský tým znělo: „Musí to být automobil, který vyzařuje charakter, sílu a prestiž.” Návrh designu nového vozu není jen o návrhu jeho tvaru, velkou roli hrají také použité materiály nebo barvy. Již při designérském návrhu je také třeba myslet na ergonomii či praktičnost, zkrátka na vše, co je pro zájemce o elegantní velké SUV důležité.
Nový designérský styl
SEAT Tarraco se představil se zcela novým designérským stylem, prvky z jeho vzhledu se tak objeví i na nově příchozích modelech či modernizovaných vozech značky. Nový styl částečně vychází z toho, kterým se vozy SEAT prezentovaly doposud, linie jsou však navrženy tak, aby vůz působil ještě agresivněji, mohutněji a impozantněji. Podle Xaviera Villanueva, designéra exteriérů vozidel značky SEAT, je jednou z nejdůležitějších částí modelu Tarraco jeho přední část. „ Maska chladiče má v porovnání s ostatními druhy vozidel strmější sklon. Našemu prvnímu velkému SUV tím vizuálně prodlužuje kapotu a umocňuje jeho robustní tvary,” říká Villanueva.
„Rozměry, silueta a cílová skupina určují paletu barev pro každý model. Každý segment má své vlastní barvy,” komentuje výběr odstínů laků Jordi Font, designér v oddělení Color&Trim společnosti SEAT. Paleta barev pro SUV musí dávat najevo, že je vůz bezpečný, musí také zvýrazňovat jeho tvary a mohutnost. „ To vyžaduje tlumené nebo metalické odstíny a v závislosti na velikosti vozu si můžete pohrát s různými prvky, jako jsou barevně odlišená střecha a specifické ozdoby. Paleta barev pro model Tarraco zahrnuje osm odstínů, které mu poskytují elegantní geny, jež definují jeho charakter,” dodává Font.
Návrh interiéru usnadňuje virtuální realita
Výzvou pro designéry při návrhu velkého SUV je také interiér, protože je v něm oproti ostatním vozům mnohem více prostoru. „ Zákazníci požadují správný poměr komfortu, ergonomie, výkonů… je to další aspekt, na který je nutné při návrhu designu SUV pamatovat,” říká Daniel Hervás, vedoucí vnitřního designu ve společnosti SEAT. Snadný nebyl ani návrh umístění a designu displeje, který vyčnívá z přístrojové desky. „Navzdory jeho rozměrům jsme museli zajistit, aby byla u linií středové konzoly zachována lehkost,” dodává Hervás.
Při výběru materiálů pro ozdobné prvky interiéru vlajkové lodi značky SEAT designéři pracovali výhradně s prémiovými materiály. Zvolili například tkaninu z melanžové příze a poprvé jsou ozdobné prvky z matného chromu, který umocňuje elegantní vzhled interiéru a dodává pocit luxusu. Kombinace vnitřního designu byly ověřovány ve virtuální realitě. Virtuální realita je shodná se skutečností na 90 %, dříve mohli designéři vzhledem k dostupným prostředkům posuzovat své návrhy pouze s 60% realismem. Tým, který navrhuje design interiéru, dostane již za několik minut po dokončení skici její prostorový model díky pracovníkům z oddělení vizualizace. Tím se ušetří velké množství času.
Na hliněný model se zatím nezapomnělo
I přes používání virtuální reality je výroba hliněného modelu stále zásadní. Díky němu je možné posoudit rozměry a proporce nového modelu v životní velikosti. Výroba hliněného modelu Tarraco zabrala čtyřem modelářům více než 320 hodin. Spotřebovali na něj asi 5000 kilogramů modelářské hlíny. Když je vzhled modelu schválen pro sériovou výrobu, práce celého oddělení končí.