Happy Birthday K70! Tichý revolucionář slaví padesátiny 21.10.2020
> První Volkswagen s kapalinovým chlazením a pohonem předních kol ukázal směr dalšího vývoje
> Průkopník s progresivním designem
> Fanoušek modelu K70 od jeho představení vzpomíná: „Bylo to něco opravdu mimořádného“
„VW K70 si zamilujete. Protože VW s ním začíná zcela novou kapitolu.“ S reklamním sloganem v tomto znění přišel před 50 lety na trh Volkswagen K70. Sedan střední třídy zahájil u Volkswagenu novou éru kapalinou chlazeným motorem, pohonem předních kol a moderním designem.
Volkswagen představil 20. října 1970 na tiskové konferenci v Salzgitteru nový model K70 společně s výrobním závodem vybudovaným speciálně pro produkci tohoto vozidla. Tiskové podklady slibovaly: „Nový Volkswagen, jiný než všechny dosavadní – to je VW K70.“ A sedan se stupňovitou zádí vskutku ukazoval v mnoha ohledech nový směr. Volkswagen stál s tímto modelem na prahu nové, úspěšné éry.
Technika. Volkswagen přešel s kapalinou chlazeným motorem a pohonem předních kol v modelu K70 na koncept pohonu, který byl pro tuto značku zcela nový, ale později se úspěšně prosadil v modelech Passat a Golf. K70 disponoval podvozkem s nezávislým zavěšením všech kol, který odpovídal nejmodernějším standardům. Mimořádně dlouhý rozvor umožnil vytvořit velkoryse prostorný interiér a přispíval k nadmíru příjemnému cestování.
Bezpečnost. Navzdory veškerému komfortu byla hlavní pozornost věnována aktivní a pasivní bezpečnosti. Měřítka stanovil například vyztužený skelet karoserie spolu s deformačními zónami na přídi a zádi, uložením palivové nádrže v chráněném prostoru vzadu a sériově dodávanou přípravou pro bezpečnostní pásy na všech sedadlech.
Design. Věcný design s čistými liniemi směřoval do budoucnosti a dodnes působí moderně. Sedan se stupňovitou zádí navrhl Claus Luthe, jeden z nejvýznamnějších automobilových designérů své doby. Prvky jeho rukopisu charakterizovaly i pozdější modely značky Volkswagen, například Golf nebo Polo.
Přesvědčen od začátku
Karl-Günter Queißer je jedním z těch, kteří bezprostředně zažili příchod modelu K70 a dobu nového rozkvětu společnosti Volkswagen. Dnes 79letý muž zahájil v roce 1970 svou kariéru ve společnosti Volkswagen v jejím novém závodě v Salzgitteru jako malíř a lakýrník. Dodnes si dobře pamatuje první roky, které byly fází vzestupu a změn. „Bylo to něco opravdu mimořádného“ – těmito slovy shrnuje dobu modelu K70.
Automobil s kapalinou chlazeným motorem, který poháněl přední kola, se čtyřmi dveřmi a především se senzační nabídkou vnitřního prostoru pro cestující i zavazadla Queißera okamžitě přesvědčil. Svůj první vůz K70 si pořídil už na podzim 1971. Do té doby jezdil v Broukovi – tato změna byla kvantovým skokem. Po třech vozech K70 zaparkoval v jeho garáži Volkswagen Golf. „A tak to jde pořád dál,“ říká muž, který změny zásadně vítá a má z nich radost.
Od modelu K70 k elektromobilu ID.3 1
Dnes řídí oba modely: K70 LS a Golf 8. S vozem K70 si splnil sen a s tímto klasickým vozem se úspěšně účastní soutěží a podniká výlety. V září se vydal do Salzgitteru navštívit své staré působiště. Nepříznivé okolnosti v letošním roce žel znemožnily jeho fanklubu oslavit 50. výročí modelu K70 velkolepou jízdou a jubilejní akcí. A tak slavili v „malém kruhu“ v Salzgitteru vzpomínkami na onu výjimečnou dobu. Současní zaměstnanci závodu se u neobvyklého vozidla stále znovu se zájmem zastavovali – a jejich bývalý kolega Queißer jim ochotně odpovídal na všechny otázky.
Mimořádně hrdý je na to, že dosud řídil každou generaci Golfu. S „digitálním“ Golfem 8 přijal změnu a výzvu znovu s otevřenou náručí, život jde zkrátka pořád dál. A Queißerovi je také jasné, že v garáži bude mít i elektromobil ID.3!
1) ID.3 - Spotřeba elektrické energie v kWh/100 km (EU): 15,4 – 14,5 (kombinovaná); emise CO 2 v g/km: 0; třída hospodárnosti: A +