EGR 13.8.2016
EGR (Exhaust Gas Recirculation) slouží k regulaci množství výfukových plynů vedených zpět do sacího potrubí. Zpětné vedení výfukových plynů do sání se používá ke snížení emisí výfukových plynů. EGR ventil musejí mít všechny naftové motory, aby splňovaly emisní limit EURO4.
Jak EGR funguje?
Ventil otevírá a uzavírá propojení sacího a výfukového potrubí. Když je ventil otevřen, do sacího potrubí se dostane určité množství výfukových plynů, které se mísí s novou směsí. Výsledná směs má menší podíl kyslíku a tím dochází ke snížení teploty. Nižší teplota následně vede ke snížení emisí oxidů dusíku.
Tento proces je ekologický, ale není zcela vhodný pro motor. Hlavním důvodem je fakt, že část spalin projde spalovacím procesem dvakrát a tyto spaliny snižují výkon motoru. Méně paliva a menší teploty mají negativní vliv na výkon motoru. V neposlední řadě zanášejí pevné částice sací potrubí.
Podmínky k aktivaci
Systém EGR je aktivní pouze za určitých podmínek. Teplota motoru musí být více než 50 °C a musí běžet na maximálně 3000 ot./min. Při vyšších otáčkách klesá tvorba oxidu dusíku sama o sobě, takže není potřeba spuštěného systému EGR.
Ventil EGR nevyžaduje žádnou speciální péči, ale za čas se zanese karbonovými usazeninami. Motor se špatně fungujícím EGR ventilem může při přidání plynu škubat a při akceleraci nadměrně kouří.