CUPRA Formentor e-HYBRID urychluje přechod značky na elektrifikované sportovní výkony 16.2.2021
> CUPRA Formentor e-HYBRID je po modelu CUPRA Leon e-HYBRID druhou verzí Plug-in Hybrid v nabídce značky
> CUPRA Formentor e-HYBRID je k dispozici ve dvou výkonových variantách: 204 k (CUPRA Formentor e-HYBRID) a 245 k (CUPRA Formentor VZ e-HYBRID), v obou případech ve spojení s převodovkou DSG
> Kombinace spalovacího motoru 1.4 TSI, elektromotoru a sady lithium-iontových akumulátorů snižuje emise CO 2 na pouhých 26 až 32 g/km (31 až 35 g/km u verze o výkonu 245 k)
> Dojezd v režimu výhradně elektrického pohonu je až 59 km (až 55 km u verze o výkonu 245 k) – ideální řešení pro cestování s nulovými emisemi ve městech
Praha, 16/02/2021– CUPRA Formentor, první vozidlo, vyvinuté výhradně značkou CUPRA, přichází nyní na trh se dvěma externě nabíjitelnými hybridními pohony. CUPRA tak činí další krok v procesu elektrifikace a také dokazuje, že elektrifikace a sportovní výkony se dokonale doplňují.
CUPRA Formentor e-HYBRID kombinuje výhody sportovního vozu s kvalitami SUV v době, kdy segment crossoverů zažívá neuvěřitelný růst. A navíc k tomu přidává další nové přednosti. Pohon modelu CUPRA Formentor e-HYBRID, který poskytuje nejvyšší výkon 204 k nebo 245 k, kombinuje hospodárný spalovací motor TSI, výkonný elektromotor a lithium-iontovou akumulátorovou baterii. Díky tomu nabízí maximální sportovní výkony i hospodárnost. Vyspělý podvozek s adaptivními tlumiči, progresivní řízení a převodovka s rychlým řazením jsou i nadále klíčovými prvky dynamiky a emocionality, kterou zákazníci od značky CUPRA očekávají. Karoserie s nižší výškou se vyznačuje sportovnějším a atraktivnějším designem. Největší pozornost přitahuje zadní partie vozu, ale současně je zvýrazněna také dlouhá kapota, což umocňuje dynamické proporce vozu. Design reaguje na požadavky současných zákazníků. Nový model se však odlišuje také robustní konstrukcí a rozmanitou nabídkou včetně vyspělých hybridních pohonů s možností vnějšího nabíjení. Zákazníci s tímto modelem obdrží navíc dokonalou konektivitu a nejvyspělejší bezpečnostní a komfortní systémy.
Pohon
CUPRA Formentor je jako první model, vyvinutý výhradně pro značku CUPRA, a nejemocionálnější člen její produktové řady dalším krokem v elektrifikační ofenzivě značky. Vysokovýkonný model CUPRA Formentor e-HYBRID kombinuje zážehový motor TSI 1,4 litru o výkonu 150 k (110 kW) s elektromotorem vyladěným na nejvyšší výkon 115 k (85 kW). Energii dodává vyspělá sada lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 13 kWh. CUPRA Formentor tak podává skvělé výkony nejen z hlediska sportovní dynamiky, ale také v oblasti ochrany životního prostředí. Kombinace konvenčních i progresivních technologií umožňuje modelu CUPRA Formentor e-HYBRID optimalizovat využívání jednotlivých zdrojů hnací síly. Pohon může obstarávat výhradně spalovací motor, pouze elektromotor, nebo kombinace obou jednotek. Zákazníci mají na výběr dvě výkonové varianty: 204 k (150 kW) a 245 k (180 kW). Obě vysokovýkonná vozidla kategorie CUV s pohonem předních kol mají stejnou konfiguraci poháněcího ústrojí, jeho naladění však nabízí odlišnou charakteristiku. Verze o výkonu 204 k kombinuje sportovní výkony s hospodárností. Z nuly na 100 km/h dokáže zrychlit za pouhých 7,8 sekundy a její nejvyšší rychlost je 205 km/h. Emise CO 2 se u této verze pohybují mezi 26 a 32 g/km a její spotřeba paliva je 1,2 až 1,4 litru na 100 km podle oficiálního testovacího cyklu WLTP.
Řidiči výkonnějšího modelu CUPRA Formentor VZ e-HYBRID 245 k mohou se svým vysokovýkonným SUV zrychlit z nuly na 100 km/h za pouhých 7,0 sekundy a dosáhnout nejvyšší rychlosti 210 km/h. Vyšší výkony však nejsou vykoupeny kompromisy v oblasti hospodárnosti. CUPRA Formentor VZ e-HYBRID 245 k se tak může pochlubit hodnotami spotřeby paliva 1,4 až 1,6 l/100 km, zatímco emise CO 2 jsou pouhých 31 až 35 g/km podle metodiky WLTP. Na vysoké hospodárnosti se významně podílí lithium-iontová akumulátorová baterie s kapacitou 13 kWh a vysokou hustotou výkonu a energie. Vyspělá technologie umožňuje uložit dostatek energie pro dojezd s výhradně elektrickým pohonem až 59 km (až 55 km u varianty s výkonem 245 k) na základě oficiálního zkušebního cyklu WLTP. Sada lithium-iontových akumulátorů má hmotnost 130 kilogramů. Její vliv na jízdní dynamiku je však minimální, protože je uložena v nejnižší možné poloze. A díky objemu 96 litrů bylo relativně snadné najít pro ni optimální umístění.
Součástí výbavy vozu je také elektrický brzdový posilovač, který umožňuje modelu CUPRA Formentor e-HYBRID získávat zpět kinetickou energii, a to v dokonalé souhře s konvenční brzdovou soustavou. Mimořádně důležité je řízení provozní teploty akumulátorové baterie spolu s ostatními prvky externě nabíjitelného hybridního systému včetně nabíječky, výkonové elektroniky a elektromotoru. Model CUPRA Formentor e-HYBRID je proto vybaven dodatečnou chladicí soustavou s vlastním chladičem a expanzní nádobou. Nový systém pracuje oproti chladicí soustavě spalovacího motoru s nižší teplotou a zvyšuje účinnost hybridního pohonu za nízkých i vysokých teplot.
Jízdní režimy:
CUPRA Formentor e-HYBRID se vždy rozjíždí v elektrickém režimu (pokud jsou akumulátory dostatečně nabité). Jakmile množství elektrické energie v akumulátorech poklesne pod určitou úroveň, nebo rychlost jízdy překročí 140 km/h, pohon se přepne do hybridního režimu.
Řidič má v módu Hybrid na výběr dva dílčí režimy: Hybrid-Auto a Hybrid-Manual. Hybrid-Auto je základním nastavením, které automaticky řídí činnost systému pohonu tak, aby byl udržován optimální stav nabití akumulátorů. V režimu Hybrid-Manual mají uživatelé na výběr tři různé možnosti:
1) Udržovat aktuální stav nabití.
2) Nastavit požadovaný nižší stav nabití.
3) Využít funkci nabíjení, která zvýší stav nabití prostřednictvím spalovacího motoru.
Jakmile je stav nabití akumulátorové baterie nízký, vrátí se systém pohonu k hybridnímu režimu. Po připojení vozidla ke zdroji elektrické energie lze sadu akumulátorů nabít za pouhé 3 hodiny a 40 minut pomocí nástěnné nabíječky o výkonu 3,6 kW, nebo za necelých 5 hodin při využití 2,3kW nabíječky.
Podvozek
Skvělé sladění pohonu a podvozku umožňuje modelu CUPRA Formentor e-HYBRID opravdu dynamickou jízdu. Nastavení podvozku a řízení zaručuje maximální preciznost a propojení řidiče s vozem v takové míře, která byla dosud u externě nabíjitelného hybridního vozu nemyslitelná – až do této chvíle. Podvozek má odlišné nastavení pro verzi Plug-in Hybrid, které odpovídá specifickým požadavkům v důsledku jiného rozložení hmotnosti mezi nápravy. Stejně jako ostatní verze této modelové řady je i model CUPRA Formentor e-HYBRID vybaven systémem dynamické regulace podvozku DCC (Dynamic Chassis Control) s posuvníkem pro plynule měnitelné nastavení podle požadavků řidiče. Přední kola jsou zavěšena na vzpěrách McPherson, vzadu je víceprvkové zavěšení. Tato konstrukce poskytuje skvělý základ pro další zvyšování úrovně jízdní dynamiky prostřednictvím vyspělých podvozkových systémů. Zákazníci mají na výběr 18“ nebo 19“ kola z lehké slitiny.
Vnější design
Dynamické proporce modelu CUPRA Formentor umocňuje vizuální důraz na záď vozidla ve spojení s dlouhou kapotou motoru. Tým designérů se pro tyto proporce rozhodl záměrně, protože modelu CUPRA Formentor e-HYBRID dodávají ještě sportovnější a stylovější vzhled. Výrazné prolisy na kapotě přivádějí pozornost k logu CUPRA na masce chladiče, ale také nasměrují pohled dozadu, k střešním sloupkům A a dál. Víko zásuvky pro nabíjení je umístěno na levé straně přídě. Vzadu je model CUPRA Formentor e-HYBRID vybaven naznačenými koncovkami výfukové soustavy v barvě mědi. Je to decentní náznak, že se jedná o odlišnou verzi tohoto vysokovýkonného CUV.
Vnitřní design
Velmi kvalitní interiér v moderním sportovním stylu jedinečným způsobem vyjadřuje charakter značky CUPRA. Po nastoupení naleznou cestující v interiéru tohoto modelu velmi kvalitní materiály, detaily v odstínu mědi a ozdobné prvky z tmavého kartáčovaného hliníku, jejichž moderním designem a zpracováním je celkový pocit útulnosti ještě více umocněn. Jakmile řidič uchopí nový volant CUPRA, další indikátor sportovního ducha modelu CUPRA Formentor, který nese tlačítka pro spuštění motoru a aktivaci režimu CUPRA, okamžitě pochopí, že bude řídit výjimečný automobil. Na rozdíl od ostatních verzí této modelové řady se digitální panel přístrojů Digital Cockpit zaměřuje na zobrazování dat o elektrifikovaném pohonu, od zbývajícího dojezdu v režimu výhradně elektrického pohonu až po právě využívaný způsob pohonu.
Dominantou interiéru je 12“ dotykový displej informačního a zábavního systému, který poskytuje cestujícím téměř nekonečné množství funkcí včetně oblasti konektivity a zároveň snižuje počet ovládacích tlačítek. Jednoduchosti a elegance interiéru bylo dosaženo z části také využitím technologie „shift-by-wire“ u převodovky DSG. Interiér je díky tomu přehlednější a prostornější. Modely CUPRA e-HYBRID (CUPRA Formentor e-HYBRID, CUPRA Leon Sportstourer e-HYBRID) jsou vybaveny specifickým tlačítkem na dveřích řidiče pro odjištění víčka hrdla palivové nádrže.
CUPRA Formentor e-HYBRID má vnější délku 4450 mm a vnější šířku 1839 mm. Vnější výška 1510 mm poskytuje všem cestujícím velkorysý prostor pro hlavu, zatímco rozvor náprav 2680 mm umožnil vytvořit dostatek prostoru pro cestující na sedadlech vzadu. CUPRA Formentor e-HYBRID nabízí prostor pro zavazadla o objemu 345 litrů.
Konektivita
CUPRA Formentor e-HYBRID je 100% síťově propojeným vozem. Konektivita (Full Link včetně uživatelských rozhraní Android Auto a Apple CarPlay; funkce a služby založené na připojení k internetu) zajišťují cestujícím spojení s okolním světem. Kombinace systémů CUPRA CONNECT a e-HYBRID poskytuje řidiči ještě lepší kontrolu nad vozem a možnost ovládat prostřednictvím aplikace mnohem širší škálu funkcí – včetně funkcí týkajících se nabíjení sady akumulátorů – a to uvnitř vozidla i mimo něj. Aplikace nabízí rovněž možnost ovládat na dálku klimatizaci.
Bezpečnost a komfort
Každodenní život s modelem CUPRA Formentor e-HYBRID je díky řadě senzorů snadnější a bezpečnější. Mezi nejdůležitější systémy patří asistent Travel Assist pro automatizovanou jízdu, asistent pro změnu jízdního pruhu (Side Assist), asistent pro couvání z parkovacího místa (Exit Assist) a asistent pro stav nouze (Emergency Assist) a předvídavý adaptivní tempomat ACC (Adaptive Cruise Control).
Kombinace vyspělých technologií zajišťuje vysokou úroveň bezpečnosti a komfortu. Řidič přitom nemá dojem, že by tím přišel o kontrolu nad vozem. To je obzvlášť důležité u značky CUPRA, pro kterou jsou potřeby řidiče jasnou prioritou.
Výsledkem je vozidlo, které splňuje požadavky na dynamiku značky CUPRA a současně nabízí úroveň bezpečnosti, jež je zákazníky ve stále větší míře požadována.
Technické údaje
CUPRA Formentor VZ e-HYBRID (245 k)
Motor a kombinovaný výkon soustavy |
1.4 TSI 245 k (180 kW) |
Počet válců/ventilů |
4 válce/16 ventilů |
Zdvihový objem |
1395 cm 3 |
Vrtání x zdvih |
74,5 x 80 mm |
Kompresní poměr |
10:1 |
Nejvyšší výkon elektromotoru |
85 kW/115 k |
Kapacita akumulátorové baterie |
13 kWh |
Nejvyšší celkový točivý moment |
400 N.m |
Dojezd v elektrickém režimu (WLTP) |
52-55 km |
Zrychlení z 0 na 100 km/h |
7,0 sekundy |
Nejvyšší rychlost |
210 km/h |
Kombinovaná spotřeba paliva (WLTP) |
1,4 – 1,6 l/100 km |
Kombinované emise CO 2(WLTP) |
31-35 g/km |
CUPRA Formentor e-HYBRID (204 k)
Motor a kombinovaný výkon soustavy |
1.4 TSI 204 k (150 kW) |
Počet válců/ventilů |
4 válce/16 ventilů |
Zdvihový objem |
1395 cm 3 |
Vrtání x zdvih |
74,5 x 80 mm |
Kompresní poměr |
10:1 |
Nejvyšší výkon elektromotoru |
85 kW/115 k |
Kapacita akumulátorové baterie |
13 kWh |
Nejvyšší celkový točivý moment |
350 N.m |
Dojezd v elektrickém režimu (WLTP) |
53-59 km |
Zrychlení z 0 na 100 km/h |
7,8 sekundy |
Nejvyšší rychlost |
205 km/h |
Kombinovaná spotřeba paliva (WLTP) |
1,2 – 1,4 l/100 km |
Kombinované emise CO 2(WLTP) |
26-32 g/km |