Brzdění, nebo setrvačná jízda? Inteligentní koncept rekuperace modelu ID.4 11.12.2020

Inteligentní koncept rekuperace modelu ID.4 Při zpomalování se kinetická energie přeměňuje na elektrickou.*

>  Strategie se zaměřuje na maximální energetickou hospodárnost
>   V provozním režimu D znamená uvolnění pedálu plynu většinou setrvačnou jízdu
>  Rekuperace zajišťuje zpomalení až 0,13 g, při brzdění až cca 0,3 g
>  Výkonné třecí brzdy, vzadu s brzdovým obložením koncipovaným pro celou životnost vozu

Praha – Rekuperace, tedy zpětné získávání kinetické energie při zpomalování, u každého elektromobilu významně prodlužuje dojezd 2. Nový Volkswagen ID.4 používá koncept rekuperace, zaměřený na maximální hospodárnost.

Jedná se o složitou problematiku. Co se má stát, když řidič elektromobilu uvolní pedál plynu a vůz přejde do fáze jízdy bez využívání hnací síly? Má pak elektromotor pracovat jako generátor a přeměňovat kinetickou energii na elektrickou? Nebo se má volně otáčet s koly bez přívodu elektrického proudu, aby mohla být pro další jízdu vozidla využita jeho setrvačnost?

Odpovědi na tyto otázky se velmi liší výrobce od výrobce a model od modelu. Některé elektromobily přecházejí do režimu rekuperace zásadně při každém uvolnění pedálu plynu. Volkswagen se u svého nového E-SUV ID.4 – ale i u kompaktního modelu ID.3 – rozhodl pro odlišnou, hospodárnější strategii. Protože je každá přeměna energie doprovázena ztrátami, má přednost setrvačná jízda. To platí pro hlavní provozní režim D (Drive), který se automaticky aktivuje na začátku každé nové jízdy.

Setrvačná jízda a rekuperace. Funkce setrvačné jízdy, při níž řidič s předstihem uvolní pedál plynu, umožňuje klidný a předvídavý styl jízdy. Chce-li řidič zpomalovat intenzivněji, sešlápne pedál brzdy, čímž aktivuje rekuperaci. Zpomalení až cca 0,25 g, což odpovídá většině brzdění v každodenním provozu, zajišťuje pouze elektromotor. Nad uvedenou hranicí aktivuje elektrický brzdový posilovač třecí brzdy. Přechody mezi brzděním generátorem a hydraulickou soustavou probíhají téměř neznatelně – díky bleskurychlému a velmi preciznímu řízení brzdových a poháněcích systémů. Tyto systémy dbají navíc na to, aby zadní kola, jejichž prostřednictvím rekuperace probíhá, měla vždy dobrou trakci.

Hospodárnost sériově. Všechny verze modelu ID.4 jsou sériově vybaveny předvídavým systémem Eco Assistent. Asistent pro ekologickou jízdu vyhodnocuje data navigačního systému a senzorů vozidla, aby mohl řidiče účinně podporovat v jeho snaze o hospodárnou a plynulou jízdu. Pokud se ID.4 přibližuje k úseku, který vyžaduje nižší rychlost – například obec, křižovatka nebo zatáčka –, signalizuje Eco Assistent řidiči, že má uvolnit pedál plynu. Systém od tohoto okamžiku řídí optimální využívání režimů setrvačné jízdy a rekuperace, aniž by řidič musel zasahovat. Podobně se vůz chová, pokud se přibližuje k pomaleji jedoucímu vozidlu vpředu.

D nebo B. Řidič může kolébkovým spínačem provozních režimů na displeji kdykoli přecházet z režimu D do módu B (Brake) a opačně. V provozním režimu B volí poháněcí systém modelu ID.4 rekuperaci po uvolnění pedálu plynu téměř vždy, nedokáže však vůz úplně zastavit. Hranice zpomalení je 0,13 g – to postačuje pro jasně citelné zpomalení, nikoli však pro ovládání zrychlování a zpomalování prostřednictvím jednoho pedálu. Toto řešení je záměrné, protože Volkswagen nechce řidiče modelů ID. iritovat – snadné a intuitivní ovládání patří mezi jejich silné stránky.

Kromě voliče provozních režimů má řidič v některých modelech ID.4 k dispozici druhý nástroj, jímž může ovlivňovat rozhodování mezi setrvačnou jízdou a rekuperací: volič jízdních režimů (součást sportovního paketu „Plus“). Mód „Sport“ podporuje rekuperaci – a to i v provozním režimu D, byť o trochu slaběji než v B. V některých situacích hraje roli také stav nabití akumulátorů. Jsou-li zcela nabité, nemohou samozřejmě přijímat žádnou další energii z rekuperace.

SUV nového formátu. ID.4 umožňuje sportovní a současně i komfortní jízdu. Karoserie s charakterově velmi vytříbeným designem nabízí velkorysý interiér a velmi moderní řešení pro ovládání, zobrazování, informace, zábavu a asistenční funkce. ID.4 je první výhradně elektricky poháněné SUV a první globální elektromobil značky Volkswagen. V prosinci 2020 vstupuje v šesti verzích do celosvětově největšího segmentu trhu, třídy kompaktních SUV. Sada akumulátorů má podle přání zákazníka využitelnou kapacitu 52 nebo 77 kWh, dojezd může být až 520 kilometrů (WLTP) 2. V době uvedení na trh budou mít zákazníci na výběr elektromotor o výkonu 125 kW (170 k) nebo 150 kW (204 k). Další varianty elektrického pohonu budou následovat v roce 2021.

Budoucnost mobility je elektrická. ID.4 je po ID.3 3 druhým modelem rodiny ID. Tato nová samostatná produktová řada doplňuje klasické portfolio značky. Označení ID. vyvolává asociace s inteligentním designem, identitou a vizionářskými technologiemi. V rámci strategie „Transform 2025+“ investuje značka Volkswagen do roku 2024 jedenáct miliard eur do elektromobility.

1) ID.4 - Spotřeba elektrické energie v kWh/100 km (EU): 16,9 – 16,2 (kombinovaná); emise CO 2 v g/km: 0; třída hospodárnosti: A+.

2) Dojezd byl u modelu ID.4 zjištěn ve verzi výbavy, která je pro dojezd nejvýhodnější, a to na zkušební stolici v souladu s globálně harmonizovanou zkušební metodikou pro osobní a lehké užitkové vozy (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure, WLTP). Skutečné hodnoty dojezdu podle metodiky WLTP se mohou v závislosti na výbavě lišit. Skutečný dojezd v reálném provozu ovlivňuje jízdní styl, rychlost jízdy, používání komfortních a vedlejších spotřebičů, venkovní teplota, počet cestujících/množství zavazadel a topografie.

3) ID.3 - Spotřeba elektrické energie v kWh/100 km (EU): 15,4 – 14,5 (kombinovaná); emise CO 2 v g/km: 0; třída hospodárnosti: A+.

*

1) Řidič uvolní pedál plynu
•              Vozidlo pokračuje v jízdě setrvačností bez využití hnací síly
•              Neprobíhá přeměna kinetické energie na elektrickou
2) Řidič sešlápne pedál brzdy
•              Vozidlo aktivuje rekuperaci
•              Třecí brzdy nejsou aktivovány
3) Zadní kola zpomalují vozidlo
•              Rekuperace prostřednictvím zadních kol
•              Probíhá přeměna kinetické energie na elektrickou
•              Brzdová soustava a systémy pohonu dbají na to, aby měla zadní kola vždy dobrou trakci
4) Vozidlo zpomaluje
•              Při brzdění v mnoha každodenních situacích zajišťuje zpomalování pouze elektromotor
•              Od cca 0,25 g aktivuje elektrický brzdový posilovač konvenční brzdy