Automatická převodovka DSG slaví 15 let 14.12.2018
Před 15 lety Volkswagen představil první velkosériově vyráběnou dvouspojkovou převodovku DSG, která byla oproti jejím konkurentům výrazně vyspělejší. Ve srovnání s automatickými převodovkami, které se v té době vyráběly, byla převodovka DSG hospodárnější a sportovnější. Prosadila se i v kompaktních vozech, ve kterých se až na výjimky objevovaly pouze manuální převodovky. Mohl za to také fakt, že řadí mnohem rychleji než řidič. Do dnešních dnů se s dvouspojkovou převodovkou prodalo více než 26 milionů vozů značky Volkswagen a ostatních koncernových značek.
O pár let dříve
Ještě poměrně nedávno se preference řidičů ohledně výběru převodovky v Evropě a USA lišily opravdu výrazně. Okolo roku 2000 si v USA vybralo vůz s automatickou převodovkou 88 procent řidičů, zatímco v Evropě se jednalo pouze o 14 procent. Například model Golf se s automatickou převodovkou prodával dokonce méně než z 10 procent. Za nízkou oblíbenost automatických převodovek v Evropě mohla jejich vyšší cena, nižší hospodárnost a nepříliš dokonalé řazení.
Změnit se to v roce 2003 rozhodl Volkswagen s modelem Golf R32, jehož motor nabízel výkon 177 kW/241 k. Golf R32 byl první vůz značky Volkswagen, u kterého si bylo možné vybrat 6stupňovou převodovku DSG. Tato převodovka dokázala řadit opravdu sportovně a navíc byla až o 20 procent úspornější než automatická převodovka s hydrodynamickým měničem točivého momentu.
Časy se mění
V současnosti se v Německu prodává s převodovkou DSG více než 40 procent vozů modelové řady Golf. Na oblíbenosti získává také u zákazníků, kteří se rozhodli pro koupi menšího modelu Polo, v letošním roce se vyrobilo téměř 30 procent vozů tohoto modelu s touto automatickou převodovkou. U Golfu Sportsvan je podíl vozů vyráběných s manuální a automatickou převodovkou prakticky rovnoměrný, u Tiguanu Allspace se podíl vozů s převodovkou DSG dostal až na 90 procent. V případě modelu Passat se jedná o podíl mezi 60 procenty ( limuzína) a 70 procenty ( Variant) ve prospěch převodovky DSG, při koupi modelu Arteon se pro ni rozhodne více než 80 procent řidičů.
Aktuálně Volkswagen nabízí několik verzí převodovky DSG v závislosti na modelu, motoru a druhu pohonu. Převodovky jsou neustále vylepšovány a stále častěji jsou vybaveny funkci pro setrvačnou jízdu, při níž převodovka odpojí motor od dalších částí systému pohonu a využívá se kinetická energie vozu, což snižuje spotřebu paliva.
Extrémně rychlé, a přesto úsporné
Dvouspojkové převodovky se pyšní extrémně rychlým řazením převodových stupňů. Přerušení přenosu hnací síly je téměr neznatelné, protože přeřazení proběhne během několika setin sekundy. Převodovky DSG také přispívají ke snížení spotřeby paliva díky brzkému řazení na vyšší převodový stupeň při klidné jízdě a jsou vhodné i pro spolupráci s hybridními systémy.