Aktivní bezpečnost vozidla 21.8.2016
Prvky aktivní bezpečnosti jsou systémy, které se snaží zabránit dopravním nehodám. Těchto systémů je v moderních automobilech desítky. Nejdůležitějšími prvky aktivní bezpečnosti jsou účinné brzdy, dobrý výhled z vozidla, neojeté pneumatiky, kvalitní tlumiče a také osvětlení vozidla. Mezi elektronické systémy, které přispívají aktivní bezpečnosti, patří ABS, ASR, EBA nebo ESP.
Protiblokovací systém (ABS)
V určitých situacích (zejména na kluzkém povrchu) může dojít k zablokování kol vlivem brzdného účinku. Tím dochází ke ztrátě směrové stability. Použitím ABS se zabrání vzniku nebezpečných situací a tím se zvýší bezpečnost. Protiblokovací systém funguje na principu měření otáček kol a rozezná-li hrozící nebezpečí zablokování kola, sníží brzdný účinek dané pneumatiky.
Protiprokluzový systém (ASR)
Systém ASR je nástavbou brzdového systému ABS. Je aktivní v případě, když se protáčí kolo, které má menší přilnavost k vozovce (například při průjezdu zatáčkou). Do rychlosti 30 km/h se reguluje protáčející se kolo pomocí přibrzdění, při překročení této rychlosti se prokluz reguluje snížením výkonu motoru.
Elektronický stablizační systém (ESP)
Systém ESP narozdíl od systému ABS a ASR umožňuje regulovat pneumatiku v příčném směru. ESP zvyšuje stabilitu vozidla ve stopě při průjezdu zatáčkou a zároveň snižuje nebezpečí ztráty směrové stability při brzdění a zrychlení. Vyhodnotí-li systém vzniklou situaci jako kritickou, přibrzdí příslušná kola tak, aby se vykompenzoval otáčivý účinek automobilu.