Aditivní výroba posouvá limity při vývoji a výrobě vozů 6.8.2020
Aditivní výroba je moderní způsob výroby dílů v mnoha různých oblastech. Díky aditivní výrobě je možné vyrábět díly bez použití forem, prakticky eliminuje omezení z hlediska konstrukce a designu a navíc je u řady výrobků několikrát rychlejší oproti běžné výrobě. Možnosti využití této technologie jsou téměř nekonečné. Nejen v automobilovém průmyslu se rozšiřuje její využití pro značnou úsporu času a zvýšení flexibility ve všech fázích vývoje a výroby. Pojďme si představit, jak funguje laboratoř aditivní výroby ve společnosti SEAT.
Žádná omezení. Rychlá výroba.
V prototypovém centru aditivní výroby je k dispozici devět tiskáren pro všechny divize společnosti SEAT a vyrábí se zde nejrůznější produkty pro oblast designu, konstrukce, výroby nebo logistiky. „Jednou z výhod jsou nekonečné možnosti tvarových řešení a velmi precizní realizace libovolného designu, i sebevíce komplikovaného, pro všechny naše provozy. A to vše v čase, který je normálními procesy nedosažitelný,“říká Norbert Martín, vedoucí laboratoře aditivní výroby ve společnosti SEAT.
Kromě toho, že je možné vyrobit díl prakticky jakéhokoliv tvaru, je hlavní výhodou aditivní výroby její rychlost. V běžném procesu výroby je třeba nejprve vyrobit formu, což může trvat i týdny. A pokud je třeba udělat byť jen malou změnu, je nutné vyrobit formu novou. Aditivní výroba tuto přípravnou fázi eliminuje. „S tradičními technologiemi by cesta k dílu trvala týdny. Díky aditivní výrobě je díl k dispozici ze dne na den. To nám umožňuje během jednoho týdne vyrobit několik různých verzí dílů pro testy a následně je upravovat a zdokonalovat,“ vysvětluje Martin.
Z osmdesáti procent jsou díly vyráběné aditivní metodou v centru SEAT určené pro vývoj vozů. Vyrábí se zde však i nástroje na míru či pracovní pomůcky pro montážní linku. „Díky této technologii pomáháme při vývoji produktů a také při výrobě a montáži, protože dodáváme na míru vyrobené nástroje, které jsou lehké a připravené pro činnosti vykonávané našimi zaměstnanci na montážní lince,“říká Norbert Martin.
Různé materiály pro požadované vlastnosti
Existují různé druhy aditivní výroby. Vhodná technologie se volí v závislosti na vyráběném dílu, protože každá tiskárna díly vyrábí ze specifického materiálu. „Příkladem technologie, kterou používáme k výrobě nástrojů, je CFF (Continuous Filament Fabrication). V tomto případě používáme nejen plast, ale také uhlíková vlákna k jeho vyztužení. Výsledkem je mnohem lehčí a odolnější nástroj, který vydrží mnoho cyklů,“říká vedoucí laboratoře aditivní výroby ve společnosti SEAT.
Technologie aditivní výroby se bude díky jejím výhodám uplatňovat v dalších aplikacích se zaměřením na požadavky zákazníka, ať už jde třeba o výrobu individualizovaných nebo nedostatkových náhradních dílů. „Pokud například potřebujete díl pro některý z našich historických modelů, který se již nevyrábí, můžeme ho vyrobit,“ dodává Norbert.
Laboratoř aditivní výroby SEAT v číslech
- 9 tiskáren: 1 tiskárna HP Jet Fusion, 1 tiskárna SLS, 6 tiskáren FFF, 1 tiskárna Polyjet
- průměrná výroba: 50 dílů za den
- provozní doba: 24 hodin denně
- měsíčně spotřeba: 80 kilogramů polyamidového prášku, 12 cívek nylonu, ABS a dalších technických termoplastů
- Tloušťka vrstev tisku: 0,8 mikrometru