ABS – Protiblokovací brzdový systém 12.7.2017
ABS je zkratkou pro protiblokovací brzdový systém. ABS je aktivní systém bezpečnosti vozidla i posádky. Systém zabraňuje zablokování kola při brzdění, a tím také ztráty přilnavosti pneumatiky k vozovce. Velkou výhodou ABS je, že i při jeho zásahu je vůz i nadále ovladatelným.
Princip a funkce ABS
Pokud začneme brzdit, nejvyšší brzdný účinek bude na hranici ztráty přilnavosti pneumatiky k vozovce a přechodu do skluzu pneumatiky a následnému smyku. Právě pro zabránění vzniku smyku při brzdění je tu ABS. Řídící jednotka systému neustále monitoruje momentální rychlost otáčení kol. Pokud dojde ke zrychlení, zpomalení nebo skluzu, řídící jednotka to rozpozná ve zlomku seknudy. Pokud dojde k zastavení otáčení kol nepřirozeně rychle, systém okamžitě vypustí tlak z brzdového systému k zablokovanému kolu a opět ho napustí zpět.
Tento princip se několikrát opakuje, dokud nedojde k úplnému zastavení vozidla nebo roztočení kol do plynulé jízdy. Kola se tedy díky ABS stále částečně otáčí a dříve se pneumatiky se dříve „přichytnou” k vozovce, než by tomu bylo u jejich plného zablokování. ABS je povinný u všech automobilů již ve standardní výbavě.
Požadavky na ABS
ABS musí rozeznat a zjistit stabilitu s ovladatelností vozidla, a to na všech stavech povrchu – musí být tak funkční na suchém, mokrém či zledovatělém povrchu. Přizpůsobení brzdné síly a následné vypouštění a napouštění tlaku v brzdové soustavě musí rychle reagovat na změny adheze vozovky.
Pokud by systém dopustil dlouhé zablokování brzdového systému a pneumatiky přešly na suchý povrch, kde by se měly otáčet, mohlo by dojít k jejich poškození. ABS musí také vhodně reagovat na aquaplaning a musí být naprosto bezchybný.
Rozšíření ABS
Mezi další rozšíření ABS patří například systémy ASR (protiprokluz) a ESP(elektronická stabilizace). V rámci modernizace ABS dochází k vývoji na vyšší tlak brzdového pedálu, jelikož ne všichni řidiči automaticky začínají při smyku brzdit naplno.
ABS se rozšířilo i do další kategorie dopravních prostředků – motocyklů. Od začátku roku 2016 je dle nařízení Evropské unie ABS u motocyklů s objemem nad 125 ccm povinné. Princip ABS je v podstatě stejný jako u automobilů, musí však brát ohled na náklon motocyklu.