TSI - Benzínové motory s turbem 7.3.2017
TSI je zkratkou tří anglických slov - Twincharged Stratified Injection. Jedná se o zkratku, která označuje přeplňované benzínové motory s technologií přímého vstřikování paliva. Označení TSI je využíváno v podstatě u všech benzínových pohonných jednotek z koncernu Volkswagen. Motory TSI jsou stavěny podle pravidel downsizingu - vysoký výkon získaný z malého objemu motoru.
Historie TSI
První motor s označením TSI vykoukl na svět v roce 2005 a jednalo se o motor s objemem 1,4 litru. Tento agregát se označoval FSI a byl zvláštní především dvojím přeplňováním. Díky dvojitému přeplňování dosahoval motor stejného výkonu, jako pohonné jednotky s objemem kolem 2,3 litru. A ještě k tomu se spotřebou nižší přibližně o 20 procent.
Pod označením TSI prodával Volkswagen celé tři roky pouze jeden přeplňovaný motor. Od roku 2008 se v sortimentu objevily motory TSI, ale naprosto jiné konstrukce. Motory totiž měly jen jedno turbodmychadlo. Díky přímému vstřikování tak měl motor vyšší účinnost, nižší spotřebu a také produkoval méně emisí.
Po nástupu nové generace motorů TSI s platformou MQB v roce 2012 byly motory nakloněny o 12 stupňů vzad a konstrukce byla opět kompletně přepracována. Stále se tedy jednalo o motor TSI, ale již třetí, naprosto odlišné konstrukce. Právě od příchodu platformy MQB se motory začaly modernizovat a objemy motorů se rozšířily skrz celou nabídku vozů koncernu.
Objemy motorů TSI
Pohonné jednotky TSI najdeme v dnešních vozech v objemu od jednoho do pěti litrů, přičemž koncern nabízí momentálně motory s objemy 1 - 2 litry. Výkony těchto motorů se pohybují mezi 70 a 221 kW, což vzhledem k objemu rozhodně není málo.
V rámci downsizingu můžeme očekávat změnu v nabídce motorů. Z aktuálních objemů 1,0 - 1,2 - 1,4 - 1,8 a 2,0 TSI by se objemy nabízených motorů měly změnit na 1,0 - 1,5 - 2,0 TSI.
Jízdní vlastnosti s motory TSI
Motory TSI se vyznačují plynulým chodem ve velkém rozpětí otáček. Pokud se budeme bavit dnes pravděpodobně o nejběžnějším motoru - 1,2 TSI (63 kW), záběr motoru je opravdu široký. Úsporné jízdy lze docílit při pomalejší jízdě v rozpětí otáček 1 500 - 2 200, přičemž turbodmychadlo zabírá u hranice 1 800 otáček za minutu. Pohonný agregát pak můžete točit přibližně do 3 500 otáček za minutu, turbo zde ale značně povadá. Ideální rozsah otáček je tak 1 800 - 2 800. I s malým motorem můžete jezdit v rychlostech kolem 150 km/h za přijatelnou spotřebu.
Spotřeba motorů se pak pohybuje podle jejich objemu. U “jednadvojky” v nejslabší specifikaci lze jezdit mezi pěti a sedmi litry, u té nejsilnější verze s 206 kilowatty bude pak rozdíl ve spotřebě oproti nejslabšímu motoru znatelný.
V porovnání s atmosférickými motory jsou agregáty TSI úspornější, zátah je dostupný již od nižších otáček a jsou také tišší. TDI motory jsou pak přeplňované naftové motory, u nichž jsou otáčky ještě nižší, než u motoru TSI, zátah je dostupný ještě od nižších otáček, ale jsou naopak hlučnější než motory TSI a někdy i než motory atmosférické.