Světlomety s technologií LED Matrix 1.8.2019
Technologie LED Matrix představuje velký pokrok ve vývoji předních světlometů. Technologií se pyšní například právě představený modernizovaný Superb třetí generace, jako první vůz značky Škoda. Hlavní výhodou matrixové technologie je to, že umožňuje používání funkce dálkového svícení i v případě, kdy míjíte protijedoucí vozidlo, nebo když jedete za jiným vozidlem, aniž by došlo k oslnění jejich řidičů.
Bezpečnější jízda v noci
Matrixové světlomety jsou nástupcem světlometů s MDF technologií s xenonovou výbojkou, kterou model Superb využíval doposud. Výhodou matrixové technologie je to, že světelný kužel dálkové funkce se skládá z několika segmentů, které lze jednotlivě zapínat a vypínat dle aktuální situace v reálném čase. Systém tak při svícení dálkovými světly vypíná pouze ty části světleného kužele, které by oslňovaly ostatní vozidla. Systém dokáže rozpoznat i více objektů najednou, což předchozí MDF systém neumožňoval, ale pouze ořízl světlený kužel pomocí clony v celé jeho šíři.
Vypínání pouze některých segmentů světleného kužele, zatímco ostatní segmenty zůstávají zapnuty a stále osvětlují silnici do velké vzdálenosti, dělá jízdu v noci mnohem příjemnější a bezpečnější.
Základní části světlometu
Hlavní částí světlometu je bi-LED modul, světelný zdroj pro potkávací i dálkovou funkci světel. Vedle tohoto modulu jsou tři reflektory, které tvoří část dálkové funkce a zvyšují její výkonnost. Světlomet má však i další funkce, a proto obsahuje LED pruh, který slouží jako světlo pro denní svícení, směrové světlo a obrysové světlo. Tento pruh nejen velmi dobře zvládá všechny své funkce, ale také se podílí na charakteristickém vzhledu vozu, a to v nočním i denním režimu.
Pro funkci matrixové technologie musí světlomety získávat informace o ostatních vozidlech. Ke sledování vozidel slouží kamera umístěná za čelním sklem. Snímané signály jsou zpracovány řídícími jednotkami, které podle složitého algoritmu ovládají činnost světlometů. Světlomety získávají informace kromě kamer také z mapových dat navigace, díky čemuž se dálková světla automaticky rozsvítí až ve chvíli, kdy vyjedete z obce.
Náročný vývoj
Vývoj předních světlometů zaměstnává tým zhruba 20 lidí a trvá asi čtyři roky, přičemž největší čas vývojáři stráví hledáním a ověřováním vhodného technického konceptu. Tým je složen mj. z vývojových inženýrů, optiků, designérů, elektroniků nebo zkušebních techniků. Matrixová technologie je v současnosti trendem ve střední kategorii a vyšších třídách, v budoucnu se tak po vzoru podobně inovačních řešení bude pravděpodobně rozšiřovat i mezi vozy nižší střední třídy. Například Škoda už nyní počítá s jejím využitím u dalších vozů své nabídky.