Řazení v autě: Jak se naučit řadit s manuálem i automatickou převodovkou 10.1.2018

Řazení rychlostí v automobilu s manuální převodovkou je pro mnoho začátečníků doslova nadlidský úkol. Ve skutečnosti to však není tak těžké, jak se na první pohled může zdát. Na to přišel snad každý, kdo s řízením neskončil hned po autoškole, ale po získání řidičského průkazu alespoň občas řídil. Ti, kteří jsou stále ještě úplnými začátečníky, teprve se chystají do autoškoly nebo chtějí svoji krátkou řidičskou kariéru obnovit, by si měli nejprve osvojit nezbytné teoretické zkušenosti, a poté je přenést do praxe, protože bez zkoušení se to zkrátka naučit nejde. Jízda s vozem, který má  automatickou převodovku, je o poznání jednodušší, i to však má určitá specifika.

Jízda s manuální převodovkou

První kroky

První věcí, kterou musíte udělat, když usednete za volant, je nastartování motoru. Se sešlápnutou spojkou zařaďte neutrál a při stále co nejvíce sešlápnuté spojce otočte klíčkem v zapalování. Abychom opravdu na nic nezapomněli, pořadí pedálů zleva je spojka - brzda - plyn. Když motor běží, můžete se rovnou zkusit rozjet. Pro naučení je nejlepší, když se sešlápnutou spojkou zařadíte první rychlostní stupeň a pomocí plynového pedálu budete držet otáčky motoru na rozumné hodnotě. Tu by vám měl poradit někdo, kdo již má s řízením a daným vozem nějaké zkušenosti. Poté opravdu pomalu pouštějte spojku a snažte se nezmatkovat, až se vůz začne rozjíždět.

Pokud na místě řidiče sedíte poprvé, je dost pravděpodobné, že se vám to na první pokus nepovede. Neztrácejte naději, ono to půjde. Příčiny zhasnutí motoru můžou být v podstatě jen dvě - málo plynu nebo špatná práce se spojkou. Asi nejčastější chyba při prvním rozjezdu je příliš rychlé puštění spojkového pedálu, chce to zkoušet a brzy na to přijdete sami. Časem by vám to mělo jít tak nějak samo, se spojkou i plynem budete pohybovat současně bez zdlouhavého nastavování správných otáček motoru a nebudete nad tím vůbec přemýšlet.

Přeřazení

Řazení dalších rychlostních stupňů se děje již za jízdy. Opět nemá cenu udávat nějaké číslo, kolik otáček by měl motor mít, aby bylo vhodné přeřadit. Každý motor je jiný, velké rozdíly pak jsou mezi zážehovými a vznětovými motory. Navíc k dispozici nemáte celé spektrum otáček od volnoběhu až do omezovače jen tak, v různých situacích je třeba řadit v růzých otáčkách, i když je pravda, že při běžné jízdě se do červeného pásma moc často nedostanete.

Pro začátek bude pro přeřazení nejlepší, když pustíte plynový pedál, ne příliš rychle, ne příliš pomalu, poté sešlápnete spojku, pomocí řadící páky zařadit další rychlostní stupeň, znovu přiměřenou rychlostí pustíte spojku a nakonec sešlápnete plyn. Je důležité upozornit, že se nejedná o správné přeřazení! Stejně tak jako při rozjezdu je nutné pracovat s oběma pedály současně. Začínat tímto způsobem se vyplatí proto, abyste získali alespoň trochu citu a poznali, jak vůz reaguje. Správné řazení vyžaduje cvik, který automaticky získáte pravidelným řízením.

Pokud před přeřazením pustíte plynový pedál moc brzy, automobil sebou škubne, při brzkém sešlápnutí spojky příliš "vylétnou" otáčky motoru. Po zařazení požadované rychlosti sebou při rychlém puštění spojky nebo nedostatečně přidaném plynu automobil také škubne, při pomalém pouštění spojkového pedálu je spojka příliš namáhána. Při nadměrném přidání plynu znovu "vyletí" otáčky motoru a také je namáhána spojka. Jak vidíte, chce to jediné - být zcela přesný. Uvedený postup pro začátečníky je výhodný proto, že minimalizujete tyto nedostatky. Postupem času začnete automaticky pracovat s oběma pedály současně a postup si zautomatizujete.

Zpomalování a zastavení

Řazení za jízdy je stále stejné, jen při řazení nahoru musíte mít vyšší otáčky motoru, zatímco podřazovat byste měli chvíli před tím, než sebou vůz začne škubat a z motoru uslyšíte zvuky, které byste slyšet neměli. Pokud budete chtít zastavit, je dobré postupně řadit nižší rychlosti pěkně po jedné, v praxi to však vzhledem k pohodlnosti a rychlosti nikdo nedělá. Pokud ale chcete zastavit a máte zařazený například čtvrtý rychlostní stupeň, při zpomalování použijte ještě třetí nebo druhý, budou se tak méně opotřebovávat brzdové destičky a kotouče.

Samotné zastavení již složité není, jednoduše vyřadíte na neutrál a pomocí brzdového pedálu zabrzdíte. Při prudkém brzdění nejdříve šlápněte na brzdu a na spojku šlápněte až chvíli před projevy zhasínání motoru, stejně jako u podřazování. Při náhlém brzdění se s postupným podřazováním nezdržujte, naučte se však při brzdění využívat brzdný účinek motoru.

Rozjíždění do kopce

Rozjíždění do kopce je ještě o něco těžší disciplína. Předtím, než to zkusíte, si alespoň trochu osvojte základy jízdy na rovině. Těžké na tom je to, že při stání v kopci musíte brzdit. Jednodušší varianta rozjezdu je, že máte zataženou ruční brzdu, v tom případě postupujete jako při běžném rozjíždění na rovině, akorát ve chvíli, kdy začne motor zabírat, brzdu uvolníte. Zatahovat ruční brzdu při každém zastavení v kopci, především když třeba popojíždíte v koloně, ale není úplně ideální.

Proto se musíte naučit mít nohu na brzdovém pedálu a při rozjíždění ji rychle přendat a přidat plyn. Abychom to vzali postupně, pravou nohu máte na brzdě, pokud se chcete rozjet, klasicky sešlápnete levou nohou spojku a zařadíte rychlost. Teď přichází na řadu zmíněná nejtěžší část, průběh je sice stejný jako při běžném rozjíždění, ale je třeba postupovat rychle, obzvlášť pokud za vámi bude stát další vůz. Můžete si to trochu ulechčit tím, že před přešlápnutím začnete pomalu pouštět spojku a jakmile se začne motor dostávat do záběru (mírně klesnou otáčky motoru), můžete v klidu přendat nohu z brzdy na plyn. Je proto však třeba mít patřičný cit.

Všechno se nejlépe naučíte praxí. Jednu radu, která pomůže úplně všem, si dobře zapamatujte. Za žádných okolností nezmatkujte!

Jízda s automatickou převodovkou

Řízení vozu s automatickou převodovkou je samozřejmě jednodušší než s tou manuální, i tak je ale třeba se seznámit s tím, jak s ní pracovat. Největší problém překvapivě nebude dělat začátečníkům, ale naopak zkušeným řidičům, kteří celý život jezdili v automobilech s manuální převodovkou. Často se stává, že než si na automatickou převodovku zvyknou, chtějí občas přeřadit sami. "Přeřazení" končí prudkým šlápnutím na brzdu v domnění, že je to pedál spojky. Existuje více druhů automatických převodovek a s každou se zachází trochu jinak, například vozy z koncernu Volkswagen používají automatickou dvojspojkovou převodovku DSG.

Jak s ní jezdit?

Nejdříve se podívejte, jaké možnosti vám daný vůz nabízí. Jistě se setkáte s polohami voliče (řadící páky) P, R, N, a D. Při zaparkování zvolte P pro zajištění vozu, je to stejné jako když u manuálu zařadíte rychlost. Písmeno R označuje zpátečku, N neutrál a poloha D je určena pro běžnou jízdu vpřed. Můžete se setkat také s písmenem S, které značí sportovní režim. V tomto režimu se bude motor před přeřazením více vytáčet, což umožní dynamickou jízdu. Některé automatické převodovky nabízí také manuální režim, kdy sami měníte rychlosti buď pomocí voliče nebo páček pod volantem.

Pro nastartování musíte sešlápnout brzdový pedál a otočit klíčkem v zapalování, v případě bezklíčového startování vozu, stiskněte tlačítko. Za stálého držení brzdy zvolte požadovanou polohu voliče, a poté můžete začít brzdu pouštět. Automobil se po uvolnění brzdy začne sám pomalu rozjíždět, teď stačí ovládat jen plyn a brzdu, protože o řazení dalších rychlostí se samozřejmě starat nemusíte. Pro ovládání obou pedálů vždy používejte pouze pravou nohu.

Co byste s automatickou převodovkou neměli dělat?

První věcí, kterou byste neměli dělat, je vyřazovaní na neutrál při jízdě z kopce, protože změna režimů za jízdy je pro převodovku náročná, režimy N a D byste měli měnit pouze při stání a při volnoběžných otáčkách. Dále neřaďte zpátečku před úplným zastavením automobilu, toto pravidlo samozřejmě platí i u manuální převodovky. Stejné je to i s polohou P, i tu můžete zvolit, až po úplném zastavení, protože by se mohla zlomit parkovací západka v převodovce, u většiny vozů to však naštěstí ani není možné udělat. Také se doporučuje vyřazovat na neutrál jen při delším stání, což znamená, že při běžném zastavení na semaforu je pro převodovku šetrnější, když budete vůz brzdit, než když budete ve městě neustále vyřazovat.