Nová Škoda Octavia se odhaluje! 29.10.2019
Nejprodávanější model značky Škoda se již brzy dočká kompletního představení nové generace, automobilka však již nyní zveřejnila oficiální fotografie maskovaného vozu ve verzi kombi a také popis a technické informace novinky. Čtvrtá generace modelu Octavia rozměrově narostla a díky větší šířce a délce nabízí ještě více vnitřního prostoru. Ve vzhledu exteriéru i interiéru se samozřejmě projevuje nový designérský styl značky. Světová premiéra čtvrté generace modelu Octavia proběhne 11. listopadu 2019 v Praze.
V lednu letošního roku oslavil model Octavia 60 let od zahájení výroby. První vozy s tímto označením opustily výrobní linky závodu v Mladé Boleslavi na začátku roku 1959, první novodobá generace na něj navázala v polovině devadesátých let. Celkem již bylo od roku 1959 vyrobeno přes 6,5 milionu vozů Octavia. Aktuálně je Octavia nejprodávanějším vozem v České republice, Rakousku, Švýcarsku, Finsku, Maďarsku, Polsku, Srbsku a Bělorusku. Téměř dvě třetiny prodaných vozů připadá na verzi Octavia Combi, právě proto bude nová generace uvedena nejdříve v této karosářské variantě a verze liftback přijde o několik týdnů později. V průběhu roku 2020 v nabídce přibude robustní verze Scout a sportovní verze RS.
Nový design
Nová generace se samozřejmě pyšní novým designem. Octavia dostala zcela přepracovanou příď, tvořenou novým předním nárazníkem a předními světlomety s ostře řezanými rysy. V porovnání s předchozí generací narostla verze kombi v délce o 22 mm na 4 689 mm a o 15 mm do šířky na 1 829 mm. U liftbacku došlo k prodloužení o 19 mm a zvětšení šířky o 15 mm na stejné celkové rozměry jako kombi. Rozvor je u obou verzí 2 686 mm. K dynamickému vzhledu kromě protáhlé siluety přispívají až 19" kola z lehké slitiny.
Poprvé s full LED Matrix světlomety
Přední světlomety a zadní světla jsou nižší než dříve a využívají LED technologii. Velkou novinkou jsou full LED Matrix světlomety, které jsou nabízeny ve vrcholné verzi modelu. U těchto světlometů se světelný kužel skládá z několika na sobě nezávislých segmentů. Kamera umístěná v čelním skle rozpoznává vozidla jedoucí v protisměru i ve stejném směru a také osoby a vypíná jednotlivé segmenty tak, aby nedošlo k oslnění ostatních. To umožňuje mít neustále zapnutá dálková světla pro lepší viditelnost v noci, aniž by byla ohrožena bezpečnost.
Prostornost a komfort
Octavia vždy vynikala vnitřním prostorem a s každou generací se v tomto ohledu ještě více zlepšuje. Prostor před koleny cestujících na zadních sedadlech se zvětšil na 78 mm. Objem zavazadlového prostoru je v dané třídě stále absolutním vrcholem, když vzrostl na 640 l u verze kombi a na 600 l u liftbacku.
Nový je dvouramenný volant, který ve své multifunkční variantě nabízí možnost ovládání 14 funkcí pomocí tlačítek a otočných ovladačů. Novým vzhledem se mohou pochlubit také výplně dveří, středová konzole a přístrojová deska. Poprvé má Octavia ergonomická sedadla se zvlášť vysokou šetrností k zádům, která na přání nabízí vyhřívání, masážní funkci a funkci ventilace. Volitelná sportovní sedadla jsou potažena prodyšnou látkou ThermoFlux. Na přání je dostupná třízónová klimatizace Climatronic.
Technologie v interiéru
Octavia se stane prvním modelem značky, který nabídne head-up displej zobrazující důležité informace, jako je rychlost nebo navigační údaje, na čelním skle v zorném poli řidiče. Vylepšen byl virtuální kokpit s obrazovkou o úhlopříčce 10", který umožňuje výběr ze čtyř režimů zobrazení. Novinkou je možnost zobrazení mapy navigace ve dvou různých stupních přiblížení na virtuálním kokpitu a displeji infotainment systému, jehož obrazovka může mít úhlopříčku až 10". Klimatizaci lze ovládat pomocí integrované spodní lišty v obrazovce infotainment systému a přes novou dotykovou lištu pod touto obrazovkou lze jedním prstem ovládat hlasitost a dvěma prsty měnit stupeň přiblížení navigace.
Automatická převodovka DSG se systémem shift-by-wire
Poprvé se ve voze značky Škoda objevuje ovládání automatické převodovky systémem shift-by-wire. Řazení převodových stupňů tak neprobíhá mechanicky, ale elektronicky. Známou volicí páku nahrazuje ovládací modul s přepínačem, pomocí kterého řidič volí režimy R (zpátečka), N (neutrál) a D/S (standardní jízdní režim/sportovní režim), a tlačítkem parkovacího módu P.
Nabídka motorů
U tříválcového motoru 1.0 TSI s výkonem 81 kW a čtyřválce 1.5 TSI s výkonem 110 kW v kombinaci se sedmistupňovou převodovkou DSG je použit 48V startér-generátor a 48V lithium-iontový akumulátor. Díky tomu je možné se zcela vypnutým motorem tzv. plachtit, shromažďovat energii při brzdění nebo využít točivý moment elektromotoru pro zlepšení schopností spalovacího motoru. Oba tyto motory jsou nabízeny i bez mild-hybridní technologie, a to se šestistupňovou manuální převodovkou. Motor 2.0 TSI o výkonu 140 kW je nabízen výhradně s pohonem všech kol a sedmistupňovou převodovkou DSG.
Naftové motory nabízejí výkon 85 kW, 110 kW nebo 147 kW. Motory TDI o objemu 2,0 l patří k nově vyvinuté generaci motorů EVO. Díky filtru pevných částic, inovativní úpravě výfukových plynů a dvěma katalyzátorům jsou emise oxidů dusíku (NOx) v porovnání s předchozí generací motorů nižší přibližně o 80 %. Varianty dieselových motorů s výkonem 110 kW a 147 kW jsou na přání nabízeny s pohonem všech kol.
Ekologické varianty
Po modelu Škoda Superb iV se plug-in hybridní pohon objeví i v nové generaci modelu Octavia. Motor 1.4 TSI v kombinaci s elektromotorem bude nabízen dokonce ve dvou výkonových variantách – se systémovým výkonem 150 kW a plánována je i verze se systémovým výkonem 180 kW.
Ekologický provoz nabízí také varianta G-TEC s pohonem na zemní plyn. Emise CO 2 jsou v tomto případě asi o 25 % nižší než při provozu na benzín, který motor této verze umožňuje, a mnohem nižší jsou také emise oxidů dusíku (NOx). Motor 1.5 TSI s pohonem na zemní plyn má výkon 96 kW. Celková kapacita nádrží na zemní plyn je 17,7 kg a nádrž na benzín má objem 9 l.