Jak vybrat autobaterii? 18.8.2017
Když autobaterii nepomůže ani správné dobití, je třeba koupit novou. Výběr autobaterie je dobré, stejně tak jako řadu dalších věcí spojených s údržbou automobilu, nepodcenit. Při nevhodně zvolené baterii pro váš vůz se lehce může stát, že nebudete moci nastartovat, což je samozřejmě problém. Při výběru baterie je třeba dát pozor na několik základních parametrů, při jejichž správném výběru, budete jezdit bez starostí z jejího vybití. Přijít ráno k vozu a muset startovat přes kabely totiž rozhodně není nic příjemného.
Důležité je se zaměřit na rozměry, napětí, kapacitu, startovací proud a pólování. Pokud máte manuál k vašemu automobilu, není problém tyto údaje nalézt v něm. Jestli jste byli spokojeni s vaší současnou baterií a už podle vašeho názoru měla právo na ukončení svojí životnosti, můžete koupit novou baterii se stejnými parametry. Co se týká toho, jestli zvolit údržbovou nebo bezúdržbovou baterii, tak dnes s přehledem vládnou ty bezúdržbové. Není se čemu divit, protože se o ni prostě není třeba starat, a vy tak máte o starost méně. Pokud nechcete mít starost ani s jejím výběrem, v servisu ji při prohlídce zkontrolují a v případě potřeby vymění.
Rozměry
První věcí, kterou musíte při koupi zkontrolovat, jsou rozměry. Baterie může být skvělá, ale pokud se vám ve voze nevejde do prostoru, který je pro ni určený, je k ničemu. Údaje o rozměrech na baterii napsané nenajdete, a tak je nutné ji změřit. Na rozměry je třeba se zaměřit především v případě, že si chcete koupit baterii s větší kapacitou, než je předepsána v manuálu.
Napětí
Další věcí, kterou nesmíte opomenout, je napětí. S největší pravděpodobností budete potřebovat baterii s napětím 12 V. U některých starších vozů však tato hodnota může být poloviční, tedy 6 V, a naopak se můžete setkat i s napětím vyšším. Zatím tomu sice tak není, ale již v blízké budoucnosti se budeme moci běžně setkat se 48 V sítí v automobilech, protože se díky elektromobilům a hybridům pravděpodobně během několika let rozšíří.
Kapacita
Kapacita baterie značí, kolik proudu zvládne dodat za čas, běžně se setkáváme s údaji v Ah (ampérhodinách). Čím vétší má baterie kapacitu, tím déle dokáže napájet elektroniku ve vozidle. Dieselové motory zpravidla potřebují o něco větší kapacitu než benzínové, ale stačí, když se budete řídit předepsanou hodnotou. Baterii s o něco větší kapacitou se vyplatí koupit v případě, že často jezdíte pouze krátké vzdálenosti, a baterie se tak nestihne za jízdy zcela dobít.
Startovací proud
Obezřetnost se hodí i u rozhodování ohledně potřebného startovacího proudu. Ten udává, kolik Ampér dokáže baterie krátkodobě dodat při startování vozu. Opět, stejně jako u kapacity, jsou benzínové motory méně náročné než dieselové. Roli hraje také to, kolik je v automobilu spotřebičů, takže vozidlo s vyšší výbavou elektrických spotřebičů potřebuje vyšší startovací proud.
Pólování
Pólování určuje, kde je umístěn kladný pól, tedy "+". U většiny automobilů se kladný pól nachází vpravo. Existují ale také vozidla s obráceným řešením. Často se jedná o vozy vyráběné v Asii. Kabely k baterii jsou v automobilech dlouhé tak akorát, a kvůli tomu v nich nelze připojit baterii s opačným pólováním. Jednoduše by na příslušné póly nedosáhly.
Jaké má baterie pólování zjistíte tak, že se na baterii podíváte z té strany, kdy k vám budou kontakty, na které se kabely připojují, blíže. Pokud je kladný pól na pravé straně, je baterie pravá. Stejně to platí i v opačném případě - pokud je kladný pól umístěný vlevo, taková baterie je pak levá.