ASR – Protiprokluzový systém 10.10.2016
Zkratka ASR značí systém regulace prokluzu kol. Tento systém je aktivním bezpečnostním prvkem každého vozidla, který disponuje systémem ESP. ASR je totiž ESP systému součástí.
Protáčení kol je ekonomicky nehospodárné a protiprokluzový systém je proto užitečný jak na suché vozovce, tak i na kluzkém povrchu. U suché vozovky se totiž při zbytečném prokluzu velmi rychle ničí především pneumatiky, kvůli čemuž bude nutná jejich dřívejší výměna. Přitom pneumatiky nepatří v kategorii spotřebního materiálu zrovna k nejlevnějším. Navíc neprospívá motoru ani převodovce. Na kluzkém povrchu je pak zbytečně využíváno palivo pro pohyb nikam.
Jak ASR zabrání protáčení kol?
Protiprokluzový systém automaticky reguluje hodnotu prokluzu kola při rozjezdu. Systém ASR tak se svými zásahy zajišťuje ideální spojení hnané nápravy a vozovky. Celý systém je založen na senzorech umístěných na kolech - ty sledují otáčky kol - pokud se otáčky poháněné nápravy zvýší oproti otáčkám nápravy nepoháněné, automaticky upraví točivý moment na poháněných kolech. Úpravou výkonu přenášeného na kola tak získají pneumatiky opět přilnavost a vozidlo se může rozjíždět i na kluzkém povrchu.
Kontrolka systému ASR
Aktivitu systému pozná kdokoliv, kdo za volantem nesedí poprvé. Sešlápnete plyn, motor jede naplno a vy se s vozem ne a ne pohnout? Tak to nefunguje. Pokud se po několika okamžicích vůz začne rozjíždět, máte vyhráno a vše funguje, jak má.
O funkci ASR vás také bude v kapličce přístrojů informovat oranžová kontrolka. Při správné funkčnosti by měla svítit jen chvíli, po záběru kol by měla následně zhasnout. Pokud svítí pořád, navštivte servis.